här hemma har vi vanliga släta köksluckor, men två av dessa skulle jag vilja göra till vitrinluckor.
har letat efter färdig luckor men inte hittat i samma storlek nån stans, så tänkte därför att man kanske kan göra själv? om man bara sågar hål i luckorna och sen fräser en kant för en glasskiva?

nu vet jag iof inte hur dessa luckor ser ut i genomskärning dock...

nån som har annat tips?

har ritat lite på en lucka vart jag vill ha hålet :p
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklare att kolla vad det är för tillverkare och om de har vitrinluckor i samma serie?
 
fast jag vet inte vad de är för tillverkare och vart jag kan hitta de? :)
 
Kolla på insidan av luckor och skåp så hittar du förhoppningsvis en etikett.

Annars ser det ut som MDF-luckor, fräsa ut ett hål och sedan sätta fast en glasskiva från insidan är ju ett sätt, men det blir klurigt att hitta samma nyans att måla om dem i.
 
13th Marine skrev:
Kolla på insidan av luckor och skåp så hittar du förhoppningsvis en etikett.

Annars ser det ut som MDF-luckor, fräsa ut ett hål och sedan sätta fast en glasskiva från insidan är ju ett sätt, men det blir klurigt att hitta samma nyans att måla om dem i.
Inte så klurigt..

En del färgaffärer har spektrometer tror jag det heter så de kan kolla nästan exakt kulör..

Lämpligen sprutlackeras de så de får samma ytfinish.
 
färgen är inga problem, tänkte ändå måla om allt vitt, men mdf tror jag tyvärr inte de är, undrar just om man de är bättre att lämna in luckorna istf att såga själv..
hittade ingen märkning nånstans :/
kan tillägga att huset byggdes -79 och de är orginalluckorna (tror ja :p).. radhus där alla ser exakt likadana ut..
 
om du tar bort ett handtag kanske du kan se vilket material det är i
 
smart.. dom ser ut att va typ ihåliga... ImageUploadedByByggahus.se1361106491.909298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hittade märke nu, kalmarkök är de
 
Jag har ett förslag, "såga" hålet med smal pinnfräs, behöver bara såga halvvägs igenom för på andra sidan gör en fals med en annan tjockare pinnfräs där glaset ska ligga. Jag har nyss gjort detta så jag vet att det går bra. Såga med fräsen och försök inte med sticksåg och anhåll, bladhelvetet drar bara snett. Men kör inte för fort när du gör falsen, samlas det spån kan den komma ur läge och du får ett jack som du måste spackla.
 
Luckorna ser ju väldigt enkla ut i utförande. Själv hade jag nog tillverkat två nya i MDF och fräst in glas i dem.
 
ja det blir nog enklast att göra så :)
 
Ett annat alt är att ta bort gångjärnen på insidan. för om det är ett själv/mjuk stängande gångjärn så är den typen inborrad i luckan, å vipps så ser du mycket lätt vilket material det är.
 
Jag tycker det ser ut som masonit på ramträ med dragspel (veckat papper som fyllning) luckor.
Ta loss en lucka och känn på vikten, lätt = masonit, tung = MDF.
Masonitluckan går inte bara rakt av fräsa in för ett glas.

Protte
 
IKEA har väl vitrinluckor? Om det är standardmått på skåpen kan du ju helt byta till sådana luckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.