Vi planerar att bygga hus i Uppsala och håller nu på att kolla tomter och hustillverkare. Det som är viktigast för oss är att huskonstruktionen håller hög kvalitet och att energiförbrukningen är låg, helst lägre än det som är standard på marknaden. Vi kommer köra på Nyckelfärdigt hus av flera orsaker, en av dem är att vi nu bor i Sundsvall och vill flytta in i huset direkt när det är klart, och sen så kan vi heller inte snickra på den nivå som behövs! :)


Dessa hustillverkare har vi valt med hänsyn till tryggheten över att de inte ska gå i konkurs i första taget.


-A-hus
-Trivselhus
-Willa Noric
-Myresjöhus


Har någon byggt med någon av dessa i Uppsala och kan ge sina synpunkter? Ge gärna tips om andra husleverantörer i Uppsala som kan rekommenderas. Nu har jag läst så mycket negativt om Myresjöhus, så det är inte första valet just nu. Men jag försöker se det som, att problemen i ett husbygge uppstår då man har dålig arbetsledning och entreprenörer, och inte det som kommer ut ur fabriken.
 
Tycker Vårgårdahus byggt bra hus i Stockholms- Uppsalatrakten.
Eksjöhus är ett stabilt företag.
 
lauden skrev:
Nu har jag läst så mycket negativt om Myresjöhus, så det är inte första valet just nu. Men jag försöker se det som, att problemen i ett husbygge uppstår då man har dålig arbetsledning och entreprenörer, och inte det som kommer ut ur fabriken.
Jag håller med dig om det du skriver men just i fallet med Myresjöhus så har de visat sig vara tveksamma hela vägen upp till företagets ledning, bland annat genom att stämma sina kunder. Jag skulle personligen aldrig bygga med dem, även om jag känner till bekanta som bygger med dem för andra gången och är nöjda...

Vi bygger med Trivselhus just nu och jag upplever dem som ett stabilt företag. Vi valde också leverantör med delar av dina kriterier.
 
Eksjöhus kan jag rekommendera i Uppsala. Vart i Uppsala planerar ni att bygga...?
 
Tack för bra feedback!
Myresjöhus är en tråkig historia, känns helt klart inte tryggast att anlita.
Vi letar tomt inom en mil från Uppsala centrum, har några på gång som inte riktigt är klar för försäljning än. Väster om Uppsala är tomterna något billigare jämfört med östra sidan, så det har blivit en hel del besök där.
Jag ska definitivt kolla in Eksjöhus lite mer! :) Man kan verkligen grotta ner sig i husplanerna i oändlighet......snurrar runt i huvudet. Ändå så känns det som att man börjar få en känsla av vad som känns bäst.
 
Jag har också letat tomter i Uppsala samt en kompis på jobbet till mig. Han pratade med Eksjöhus nu i veckan och tror han fick ett pris på 3.5-3.7 för ett NF Prio2 hus ute i östra vaksala. Där går tomterna på 1.2 och huset skulle kosta 2.1 tror jag det var.
 
BaNaN85 skrev:
Jag har också letat tomter i Uppsala samt en kompis på jobbet till mig. Han pratade med Eksjöhus nu i veckan och tror han fick ett pris på 3.5-3.7 för ett NF Prio2 hus ute i östra vaksala. Där går tomterna på 1.2 och huset skulle kosta 2.1 tror jag det var.
Spännande! Har ni funderat vilken husleverantör ni ska ha?

Vi har satt en maxgräns på 1,2 milj för tomten. Förhoppningsvis så kommer det läggas ut en hel del tomter på nätet närmare våren, så man får luta sig tillbaka lite och hålla koll.

Vi har fått lite offerter från de husleverantörer som jag nämnde i mitt första inlägg, och de landar på mellan 2,8 till 3,2 milj. Då har vi valt till det mesta som bastu, braskamin, bergvärme, FTX, bättre klimatskal m.m. Men det kommer not till den stunden då vi måste börja prioritera vad som är viktigt och inte, kan ju bli hur dyrt som helst annars.
 
Ännu viktigare tycker jag, vad är det för hus ni vill bygga?

Bergvärme + FTX, låter grymt. Men det är inte för energibesparing då antar jag, utan endast komfort?
 
BaNaN85 skrev:
Jag har också letat tomter i Uppsala samt en kompis på jobbet till mig. Han pratade med Eksjöhus nu i veckan och tror han fick ett pris på 3.5-3.7 för ett NF Prio2 hus ute i östra vaksala. Där går tomterna på 1.2 och huset skulle kosta 2.1 tror jag det var.
Det finns byggklara tomter i Lindbacken (Östra Vaksala) för 1,1 miljon också. Med ett Eksjöhus Lyckan hamnar priset på cirka 3,45 milj på dom tomterna.
 
rightnow skrev:
Ännu viktigare tycker jag, vad är det för hus ni vill bygga?

Bergvärme + FTX, låter grymt. Men det är inte för energibesparing då antar jag, utan endast komfort?
Vi började att kolla på vinkelhus, stora enplanshus och div arkitektritade hus med mycket krusiduller. Men det vart alldeles för dyrt med tanke på kvadratmeterpriset. Så nu är vi helt inne på ett rektangulärt 2-våningshus med en platta på ca 100m2. Det blir det billigaste för både kvadratmeterpriset och energianvändningen.

Vi vart väldigt förtjusta i Myresjöhus modell "Grannholmen". De har också många andra fina hus att välja på. Men som sagt med tanke på alla skriverier om dem, så känns det verkligen inte som att det kommer att bli dem som vi anlitar. Det verkar inte vara några problem att ändra fönstersättningar på huset när vi pratat med de andra husleverantörer som jag listat upp, så det ska nog lösa sig att inte vara beroende av Myresjöhus.

Att vi valde Bergvärme och FTX-ventilation är mycket för komforten men även för den lägre energiförbrukningen. Om vi jämför med Frånluftsvärmepumpen som ingår som standard i de flesta hus, så kommer vi nog inte betala igen mellanskillnaden på ett bra tag, men det gäller ju vid dagens energipris. Sen ville vi inte ha frånluftsvärmepumpen på grund av det kalldrag som kan uppkomma i huset när minusgraderna kryper neråt. Och vi vill heller inte elda med pellets eller ved för att få värme. Så Bergvärme och FTX blev som ett givet val för oss fast att det kostar mycket mer. Allt går inte att värdera i pengar! :)
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
lauden skrev:
Vi började att kolla på vinkelhus, stora enplanshus och div arkitektritade hus med mycket krusiduller. Men det vart alldeles för dyrt med tanke på kvadratmeterpriset. Så nu är vi helt inne på ett rektangulärt 2-våningshus med en platta på ca 100m2. Det blir det billigaste för både kvadratmeterpriset och energianvändningen.

Vi vart väldigt förtjusta i Myresjöhus modell "Grannholmen". De har också många andra fina hus att välja på. Men som sagt med tanke på alla skriverier om dem, så känns det verkligen inte som att det kommer att bli dem som vi anlitar. Det verkar inte vara några problem att ändra fönstersättningar på huset när vi pratat med de andra husleverantörer som jag listat upp, så det ska nog lösa sig att inte vara beroende av Myresjöhus.

Att vi valde Bergvärme och FTX-ventilation är mycket för komforten men även för den lägre energiförbrukningen. Om vi jämför med Frånluftsvärmepumpen som ingår som standard i de flesta hus, så kommer vi nog inte betala igen mellanskillnaden på ett bra tag, men det gäller ju vid dagens energipris. Sen ville vi inte ha frånluftsvärmepumpen på grund av det kalldrag som kan uppkomma i huset när minusgraderna kryper neråt. Och vi vill heller inte elda med pellets eller ved för att få värme. Så Bergvärme och FTX blev som ett givet val för oss fast att det kostar mycket mer. Allt går inte att värdera i pengar! :)
Nej det är nog inget problem alls att ändra fönstersättning. Vi funderar också på FTX, Bergvärme har vi redan bestämt. Men det är för komforten som sagt. En arkitekt sa till mig att man inte sparar nån energi på FTX när man har bergvärme.
 
rightnow skrev:
Nej det är nog inget problem alls att ändra fönstersättning. Vi funderar också på FTX, Bergvärme har vi redan bestämt. Men det är för komforten som sagt. En arkitekt sa till mig att man inte sparar nån energi på FTX när man har bergvärme.
Vad har ni för alternativ om ni inte väljer FTX, att lägga till en frånluftsmodul till bergvärmepumpen? Eller är det någon husleverantör som tipsar om endast frånluftsventilation utan återvinning av energin? Har inte pratat med någon husleverantör om ventilationen, så därför jag undrar.

Vad tänker ni bygga för hus och vad har ni för prioriteringar?
 
Vi bygger som sagt med Trivselhus nu och vi har bergvärme i kombination med mekanisk frånluftsventilation, som är en styrd frånluftsventilation. Läs mer här:
http://www.trivselhus.se/bloggen/forfattare/nazmije-kllokoqi/viktigt-med-ventilation/

Jag kan ärligt säga att jag inte alls är insatt i detta och det var inget som vi kravställde eller funderade mycket över, helt enkelt för att vi själva saknar tillräcklig kunskap på området. Jag fick dock intrycket att varken Trivselhus eller Intressanta Hus (som vi länge hade som en alternativ leverantör) tyckte att det fanns någon större poäng med att satsa på ett FTX-system i kombination med bergvärme. Behovet av mer underhåll nämndes även som en nackdel för FTX.
 
ginnfilt skrev:
Vi bygger som sagt med Trivselhus nu och vi har bergvärme i kombination med mekanisk frånluftsventilation, som är en styrd frånluftsventilation. Läs mer här:
[länk]

Jag kan ärligt säga att jag inte alls är insatt i detta och det var inget som vi kravställde eller funderade mycket över, helt enkelt för att vi själva saknar tillräcklig kunskap på området. Jag fick dock intrycket att varken Trivselhus eller Intressanta Hus (som vi länge hade som en alternativ leverantör) tyckte att det fanns någon större poäng med att satsa på ett FTX-system i kombination med bergvärme. Behovet av mer underhåll nämndes även som en nackdel för FTX.
Vad intressant! Jag arbetar hela dagarna med att projektera ventilation och räknar på energi. Men då håller jag inte på med bostadshus utan mer kontor, butiker och sjukhus. Därför har jag inte så mycket koll på hur lösningarna ser ut för småhus, men det börjar klarna nu. Att återvinna energin ur frånluften med ett FTX är en självklarhet i alla projekt idag, och var därför självklart förr oss, samt att det är en högre komfort på inomhusklimatet.

Men jag förstår att husleverantörerna bara tänker på ekonomi och vad som är billigast just nu vid inköpstillfället. Bergvärmepumpen gör så att den köpta energin blir låg på grund av COP-talet, men energiförlusterna från huset är mycket högre. Så länge man använder bergvärmepumpen som energikälla så kommer det funka bra. Men den dagen man vill byta energikälla, kanske komplettera med solfångare eller övergå till att elda, kanske drar de in fjärrvärme till huset. Då lönar det sig kanske inte att byta på grund av att huset "läcker" så mycket frånluft. Varför man ska byta värmekälla i framtiden är en annan fråga. Själv skulle jag vilja ha möjligheten att installera solfångare och solceller när priset går ner jämfört med idag. Och om jag anser en dag att bergvärmen har tjänat ut sitt syfte med hänsyn till stigande elpriser, när den har gått sönder eller att man har tömt hålet på energi av någon anlednig (det här har jag inte koll på), så vill jag ha möjlighet till att välja en annan energikälla.

Nu säger jag inte att det här är den rätta vägen att gå! Utan detta är viktigt för mig/oss (min sambo har inte koll på det här heller). Men så är det väl med allt man köper idag, köper man något som passar för dagens behov så får man ta en merkostnad senare för att justera till framtidens behov. Och det är lite så jag tänker, jag vill anpassa mig lite mer till framtiden redan nu. Om jag tjänar ekonomiskt på det får visa sig framöver.
 
Hemmakatten
Värmeåtervinning av frånluften är ett krav idag när man bygger småhus.

Betänk att bergvärme inte är lämpligt på alla ställen. Det kräver att det finns berg (och rätt sort berggrund) nära markytan.

I vissa kommuner finns det fjärrvärme och på de platserna brukar man vara tvungen att ansluta sig till fjärrvärmenätet (till en viss anslutningskostnad.

På många ställen idag byggs hus på mark som är sank eller innehåller lera vilket gör att man måste påla under grunden. Pålning kan kosta mycket (flera hundra tusen) och man behöver även ha en förstärkt grundplatta.

Anledningen till att kommunerna tillåter byggande på sådana platser är helt enkelt att marken håller på att ta slut runt storstäderna.

Så mitt tips är att ni i ert tomtletande även kollar markens beskaffenhet.

Glöm inte heller att räkna med kostnader för elanslutning,telefonanslutning, va-anslutning (eller kostnad för egen brunn och avloppsanläggning), lagfart, bygglov, pantbrev mm. Och glöm inte trädgården, den kostar minst 100, (förmodligen mer) att iordningställa. Inga av dessa kostnader ingår i nyckelfärdigt hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.