Se till att skaffa en 24 portars rackmonterad 1 Gbit switch.
Du ska väl ändå ha ett litet väggrack för att få plats med panelen.
 
Tack får råd och tips.

Jag tror att jag kommer att köpa följande pryttlar:

Patchpanel från direktronik

http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=14 nr 4 på den listan.

Switch zyxel

http://www.dustinhome.se/product/50...aged-switch/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Rack för väggmontage

http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationsmateriel/patchpanel/19-vaggfaste-p38895

Grenkontakt 19"

http://www.dustinhome.se/product/50...ter-19-rack/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

-----

Jag ser i nuläget användning för 12-15 portar, det känns i magen som om man lika gärna kan köpa ett system för 24 uttgångar. Jag tänkte mig baxa in grejerna i ett rätt så grunt skåp med förstärkt baksida, kanske ett badrumsskåp från IKEA eller liknande.
 
Du kan inte ha racket i ett särskilt grunt skåp. Djupet på det är 304 mm och sedan kommer enheter plus kablar sticka ut en bit till.
 
Just det! Det var en ny och en gammal idé som inte riktigt gifte sig.

Vad tror du om ett väggskåp med djup 355mm. Tillräckligt?
 
Eller så köper du en "vanlig" patchpanel, avsedd för rackmontage, och skruvar den på en bit regel. De bygger max 50mm från väggen när de är installerade. 100mm eller så med dragavlastning. Man kan även montera den med uttagen vertikalt, så går den både att puncha utan att skruva loss, och bygger inte mer än höjden på panelen.

Förra gången jag föreslog "träbit" så kontrade Mats med någon byggvinkel eller liknande i plåt (hade tom bild), och det är väl kanske bättre, det blir lättare att skruva dit och loss, men jag klamrar mig envist fast vid naturmaterialen... ;)

(Man kan naturligtvis bygga av rackskenor, men de är svårare att få tag på, och overkill om man bara skall skruva upp en patchpanel).
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Eller så köper du en "vanlig" patchpanel, avsedd för rackmontage, och skruvar den på en bit regel. De bygger max 50mm från väggen när de är installerade. 100mm eller så med dragavlastning. Man kan även montera den med uttagen vertikalt, så går den både att puncha utan att skruva loss, och bygger inte mer än höjden på panelen.

Förra gången jag föreslog "träbit" så kontrade Mats med någon byggvinkel eller liknande i plåt (hade tom bild), och det är väl kanske bättre, det blir lättare att skruva dit och loss, men jag klamrar mig envist fast vid naturmaterialen... ;)

(Man kan naturligtvis bygga av rackskenor, men de är svårare att få tag på, och overkill om man bara skall skruva upp en patchpanel).
Och här försöker jag gynna våra svenska gruvbolag alltså. Järnmalm är mycket naturlig ;)

Det var vanliga håplattor från byggmax men det verkar som om de har slutat med dem.
Får väl ta clos ohlsons variant istället då.
Jag hadde bara bokkat till dem så att de blev u formade med korta sidor. En kortsida fästs då i väggen-"midjan" blir distans ut och så skruvar man panelen i andra kortsidan.
EV kan man förbättra konceptet med att sätta ett gångjärn på ena sidan. Då får man en utsvängbar panel.
 
Vad tror ni om skenor och konsoler från ELFA och bara låta routrar och switchar hänga i 19" fästena över konsolerna.
är ju snabbt att vända och koppla om på både fram och baksida
Kan ju fortsätta nedåt med vanliga hyllor.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad tror ni om skenor och konsoler från ELFA och bara låta routrar och switchar hänga i 19" fästena över konsolerna.
är ju snabbt att vända och koppla om på både fram och baksida
Kan ju fortsätta nedåt med vanliga hyllor.

Protte
Det är en bra tanke. Jag har använt ett sånt, fast med hyllor då, som dator-rack för 10-12 Sun 3/80 på den tiden det begav sig. Enda problemet var att det ville tippa framåt pga tyngden. Löstes med "fötter" längst ner gjorda av upp-och-ned-vända konsoller och lite mellanlägg.

Fast jag skulle inte vilja ha en stor 24-portars switch hängande "löst". Det är lätt hänt att man tappar den vid hantering och då blir det lätt pannkaka av alltihop. Så just patchpaneler och switchar o dylikt vill jag nog helst ha fastskruvade på något vis. Så om jag måste ha vertikalt montage så skulle jag åtminstone skruva fast switch-fästena i konsollfästena. Om man kan undvika vertikalt montage så är det IMHO att föredra. Man får mycket bättre överblick och lättare att arbeta om man montera horisontellt som det är tänkt. Men har man inte platsen så visst.

Annars så finns ju "lack rack" och sätta den i vardagsrummet: http://lackrack.org/ :)
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
Det går ju att få en managerbar med 24 st Gigabit-portar för samma pris:

[länk]

Jag har en själv och den fungerar mycket bra.

Jag tycker det är dumt att idag köpa en switch med 100-Mbit-portar. Alla nya datorer har Gbit ethernet, och när man kopierar filer mellan burkarna så är det stor skillnad mellan 100Mbit/s och 1 Gbit/s.

Man behöver inte vara rädd för att köpa en switch som går att konfigurera. När man får den så fungerar den precis som en vanlig switch eftersom alla portar tillhör VLAN 1.
Man kan alltså använda den direkt, och sedan läsa manualen i lugn och ro.
Tack för tipset, köpte en på Dustin, var ju riktigt bra pris! Behövde GigE samt VLAN så den passar perfekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.