Jag tror detta skall vara under rätt rubrik.

Jag skall installera centraldammsugare, satt då och kolla på alla detaljer och priser.Vissa grejer kommer man ju inte ifrån, tex uttagen, t-stycken osv. Men att istället för att köpa tex canvacs egna rör använda VPrör av samma dimension. Vad tror ni om detta, någon som har idéer, synpunkter eller erfarenheter av centraldammsugar installationer?

//CH
 
Jag har installerat en från Electrolux. Nu gick det inte åt mer än de rör som ingick i nåt startpaket så det behövdes inte extra. Rören är väl inte där den stora kostanden ligger. Det var lite specialskarvar för att låsa och täta "huvudrören" där de måste skarvas men det skulle säkert fungera med rör av samma dimension, det är ju bara plast och inget magiskt.
 
Bara det är PCV så borde ju limmet funka.
 
Då kostnaden oftast inte ligger på rören såkan det ju ibland vara skönt att "bara" sätta ihop och få det att fungera direkt, utan meckel. Blir det så stor prisskillnad?
 
VP-rör blir statiska, kan orsaka problem tror jag.
 
E-lux-rören sattes ihop utan lim...
 
Är det någon som med säkerhet VET att rören från t.ex. Canvac är antistatskyddade, eller är det bara något som ni tror?
Skall slänga ner ett par rör innan gjutning nu, vore skönt med sex meters avloppsrör om det inte är ngn skillnad, men om Canvac-rören skyddar mot statisk elektricitet så kommer jag köra med dem istället.

Tacksam för tips.
 
Jag kan intyga att Canvacs rör (PVC) inte skapar statisk electricitet och att vanliga PP-avloppsrör gör det . Har installerat Canvacs limmade 2-tumsrör i hela huset. Vid ett tillfälle gjorde jag en temporär förlängning med ett 50-rör i grå PP som blev rejält uppladdat.
 
martinradbo skrev:
Är det någon som med säkerhet VET att rören från t.ex. Canvac är antistatskyddade, eller är det bara något som ni tror?
Skall slänga ner ett par rör innan gjutning nu, vore skönt med sex meters avloppsrör om det inte är ngn skillnad, men om Canvac-rören skyddar mot statisk elektricitet så kommer jag köra med dem istället.

Tacksam för tips.
Dessutom kan jag inte tänka mig att Canvac-rören är dyrare, snarare tvärtom.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag kan intyga att Canvacs rör (PVC) inte skapar statisk electricitet och att vanliga PP-avloppsrör gör det . Har installerat Canvacs limmade 2-tumsrör i hela huset. Vid ett tillfälle gjorde jag en temporär förlängning med ett 50-rör i grå PP som blev rejält uppladdat.
Det avgör saken. Blir till att köpa Canvac-rör då, även om jag inte tror de är billigare än vad enkla vita 50 mm avloppsrör skulle vara. Men spelar mindre roll, damm som fastnar inne i rören vill jag INTE ha. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.