Hej

Har en Electrolux EDC 5330 som börjat haka upp sig. Det verkar som om pumpen som pumpar ut vattnet till avloppet inte funkar som den skall riktigt. När jag testkört den öppen har den iofs pumpat på och tömt vattnet, men när jag torkar tvätt stannar maskinen och piper att vattenbehållaren är full.

Nåväl, slangen till avloppet är kopplat uppe till höger bak på maskinen (1 i bilden) och måste då pumpas av en pump (4). Har man ingen slang till avlopp hamnar vattnet i en behållare som töms manuellt (2).

Längst nere i mitten finns en pip (3) som man kan öppna och tömma manuellt.. Men om nu pumpen slutat pumpa, vad är det som hindrar att jag sätter på en slang där nere och låter vattnet bara rinna rakt ut i avloppet istället för att pumpas runt?

tork.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet?

mvh
B
 
Bara en undran, det är inte så att du kört ner avloppsslangen för långt så den står i vatten? Vet att maskiner kan få svårt att tömma då.
 
Hwj!

Det tror jag inte, installationen som sådan har funkat i7 år..
B
 
röret från kondensorn är kanske igentäppt
 
Det du föreslår borde funka, testa!
 
Hej

Tackar för förslagen och svaren.. jag provar helt enkelt :)
 
A
det är helt rätt
pipen ÄR till för direkt avtappning som ett alternativ till behållare
den kan dock täppas också
men lättare att rengöra
om man vill behålla behållaren???
är det troligt att pumpen måste ersättas då de inte håller i all evinerlighet
 
Hej!
Tack alla som svarat!

Det funkade fint att tömma den vägen!
 
Hade samma problem. Det visade sig att flottören som via en brytare startar pumpen hade fastnat. Rengjorde flottören (+resten av maskinen...) och smorde föraren lite med en stearinsstump. Nu går det som en dans. Vi kör inte tumlaren så ofta, den hade nog dammat igen under stilleståndet.
 
Det finns många ställen som kan damma igen! Bara att leta...
 
Stenolofanders skrev:
Hade samma problem. Det visade sig att flottören som via en brytare startar pumpen hade fastnat. Rengjorde flottören (+resten av maskinen...) och smorde föraren lite med en stearinsstump. Nu går det som en dans. Vi kör inte tumlaren så ofta, den hade nog dammat igen under stilleståndet.

Fungerar det som en typ av skidvalla?
 
Andy78 skrev:
Fungerar det som en typ av skidvalla?
Jag skulle nog hellre dra en annan liknelse. På min Siemens siwatherm plus 5501 är det nämligen en kolv (ovan kallad föraren) som åker upp och ned beroende på ståndet av vatten. Denna kolv tränger in genom ett hål och vidrör därmed en strömbrytare som reglerar flödet av vätskor. Efter en tids pumpande sprutar pumpen kaskader.
Om hålet kärvar blir det ingenting av med det hela. Därför kan det vara nödvändigt att smörja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.