Hej, vet inte vad som gäller för att göra reklam för andra forum, men om man tar fram google och söker på pool och forum, så finns det ett forum inriktat på pool, där finns det grymt mycket att läsa men även väldigt många som kan pooler innan och utan.

Kortfattat, vet inte om den poolen får grävas ner helt? om den får det så är det ju egentligen bara att välja själv

Skydd, staket runt trädäcket (min 90 cm högt ej klättervänligt) eller tramsäker skyddsduk eller pooltak.

Hur nära hus så hade jag nog inte velat ha den 1 m från huset, med tanke på att du ska gräva ut för poolen och sedan även för risken om den går sönder 14 kbm vatten vill jag helst ha så långt ifrån huset som möjligt, men 3-4 m från är kanske lagom? beroende på tomt osv.

Det finns mycket att tänka på, poolpumpen ska stå någonstanns, den ska ha el, ska ni ha poolvärmepump? osv...

Mitt tips är nog googla fram det andra forumet och sätt dig några kvällar och gå igenom de byggtrådar som finns där.
 
Ok. Jag är med. Men hoppas på mer info HÄR :)
 
Beställ hem några poolkataloger o bläddra o dröm.
Eftersom allt runtomkring kostar så pass mycket så är det dumt att snåla på stomme, liner, pump, filter.
 
Nimajneb skrev:
Beställ hem några poolkataloger o bläddra o dröm.
Eftersom allt runtomkring kostar så pass mycket så är det dumt att snåla på stomme, liner, pump, filter.
Hade alla tänkt som dig, hade vi bara åkt i premiumbilar. :)
För oss räcker det poolen håller i 3-4 år. Sen får den rasa.
 
Då ska du köpa en uppblåsbar plaskdamm från rusta stället.
Låter fullständigt vansinnigt att köpa en pool för 20k och göra runtomkringarbete plus lite skaffa div tillbehör för 30-100.000 för att sedan riva efter 3-4 år.
 
Det är ju allt runt poolen som blir dyrt... Ni måste ha värme också, annars vill nog ingen bad några längre stunder...
En Luftvärmepump (=bäst) kostar runt 6-8000 kr och Rubin pool brukar ge bra rabatt i samband med köp av poolpaket.
Vi hade en pool-åtta från Rubin pool som är SÅÅÅÅ mycket bättre än den du tittar på (kostar dock 15.000 kr mer). Med den får du helt andra grejer som kommer att hålla många år.

Du kommer att lägga ut i runda slängar 80-100.000kr totalt med ny altan och täckning till sen. Enklaste täckningen är en presenning med stroppar och sen finns olika lösningar som kan vevas bort o.s.v. Bäst är förstås ett tak (typ Zabra som är billigt och effektivt). Då kan man simma under tak om det är blåsigt/regnigt samt att det håller värmen mycket effektivt...

Här är en tråd om poolen jag byggde i vårt förra hus: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5431.msg40280
 
anders07 skrev:
Mycket text...

Här är en tråd om poolen jag byggde i vårt förra hus: [länk]
Tack för tipset. :) Verkligen.
Jag måste nog förklara en sak. Huset som vi ska bo i de närmaste 2-3 åren är tänkt som mellanlandning. Under tiden bygger vi ett annat hus. Där vi ska bygga, värdesätter man INTE en pool!
Man får helt enkelt inte pengarna tillbaka. Därför vill vi snåla på detta.
Och själva poolen är snarare tänkt som en "leksaksplats" till våra barnbarn.
Så, om 2-3 år har vi ett hus till salu vars värde har inte ökat en enda krona pga poolen.
 
Korvgubbe
I så fall hade jag nog följt Nimajnebs råd om en rusta pool, kanske inte en uppblåsbar utan modellen med rör och en duk. De håller utan problem i 3 år, kostar bara ett par tusenlappar, plus tillbehör och duger fullgott åt barnbarnen och även vuxna. Inga permanenta ingrepp i trädgården som förfular och sänker värdet. Tycker man det ser fult ut så går det att sänka ned den i altanen, tänker man till lite så går det att "återställa" till en hel altan senare.
Går även att ta med sig när ni flyttar.
 
Satsa då på en Intex. De finns ändå upp till 5m i diameter: http://www.eurotoys.se/main/index.asp?site=479&vn=101-054452

Ställ den INTE på gräs!
Gräv ur lite gräsmatta (du kan gräva rätt djupt) och lägg en markduk, fyll på med makadam, padda och väg av. Lägg på frigolit 50mm tjock och sen stenmjöl 0/4.

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
TS kanske inte bör vräka ut några ton makadam på gräsmattan om han nu vill dölja alla spår om något år.

Frigoliten kan han åxå skippa då det inte har någon praktisk betydelse så länge inte plaskdammen står i en fjällbäck.

Viktigaste är att ta bort gräslagret o se till så att den står i våg.
 
Om man tittar på plask dammen som anders07 länkar till?
1. Är det möjligt att ansluta värmepump till ?
2. Hur förvaras den vintertid? Med eller utan vatten i?
 
Atom skrev:
Om man tittar på plask dammen som anders07 länkar till?
1. Är det möjligt att ansluta värmepump till ?
2. Hur förvaras den vintertid? Med eller utan vatten i?
Ja.
Spelar ingen roll.
 
Tycker också att ni ska köra på en intex isf...Finns ingen som helst anledning att lägga ner de pengar som ni hamnar på om poolen i sig inte är värdehöjande när ni ska sälja så snart..

Vi hade en intex-pool i 3 år utan minsta bekymmer...Vi tog bort gräset, slängde på sandlådesand, la stöttor under benen och ställde upp den..funkade finfint...Nån sorts liten trall runt om kan dock vara bra med tanke på reningen och slippa få ner så mycket gräs/sand osv i poolen..Men lägg inte ner mer pengar än så!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nu ritar jag lite och tänker placera poolen enligt ritningen.
Tror ni jag klarar av det med tanke på stenkistan och rören?
Vill gräva ner ca 95cm. Trädäck på detta.

Vad tycker ni?
 
  • bygglov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.