Kommer att sätta ett vattenbatteri på vinden som ska ha ett flöde på 0.2l/s. Rören är ca 15m från cirkpumpen totalt 30m alltså. Till detta kommer 150-200m pemslang 32mm som ligger i marken.

Hur går man till väga för att dimensionera rören mellan vattenbatteriet och pumpen?

Tänkte använda RIR och enligt uponor så ska jag ha 28x4mm. Men ytterröret är så stort så det blir klumpigt med isoleringen på.
LK har ju 25x3.5mm med ett betydligt mindre ytterrör. Dock har jag inga goda erfarenheter av LK:s support.
 
Ursäkta en okunnig, men vad är ett vattenbatteri?

På vilket sätt behöver du support från tillverkaren som konsument? Har själv goda erfarenheter av LKs rir, i flera storlekar.
 
Vattenbatteriet sitter i ventilationen som förvärmning/kylning av uteluften.

Supporten behöver jag eftersom jag gör jobbet själv. Uponor har alltid svarat på alla spörsmål och funderingar på ett bra sätt. Den erfarenheten har jag inte från LK.
 
Kan du inte dra det i 28mm cu och pressdelar, är ju ett slutet system med begränsad vattenmängd, blir lättare att isolera också.

mvh
 
Jo det skulle jag kunna men jag tänkte dra RIR för säkerhets skull. Tänkte isolera med armacell rörisolering som jag trär på skyddsröret.
 
Anslutningen på batteriet vad för dim??

mvh
 
Är inte hemma men ganska säker på att det är 22mm.
 
22mm motsvarar 3/4", R20, Du tänkte koppla den som en "bypass" på inkommande jordvärme ledning innan det går in i värmepumpen gissar jag.Om det är 22mm slätända så borde combipexen RIR 22mm ge ett bra flöde ialafall 2dl/sek, när jag drar upp till vinden försöker jag dra prisol om det går för att isoleringen inte ska bli klumpig som du säger. Vet att jag sett rir med som är färdigisolerade med cellgummi på någon sida, går ju att googla runt.

mvh
 
Krilleman
Vilken RIR tänker du på? 22 inv lr utv?

Edit: utv såklart...
 
Redigerat:
Tror vi att det klarar sig med LK:s dimension? Jag har nog betydligt bättre pris tror jag iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.