Köpte en Bosch gex 125-150 ave i september. Märkte direkt att något var fel. Skakar och hoppar runt som bara den och dammet ryker runt den. Med 150 är det inte lika märkbart som med 125 som är rent omöjligt att använda.

Problemet är att disken inte sitter i rätt vinkel på motoraxeln. Den är några grader av. Excenterslipar ska vara några millimeter flyttade från mitten av axeln men i rät vinkel men det har bosch inte lyckats med. Kan jämföras med om man ställer en tallrik på högkant och snurrar den och precis innan den stannar och lägger sig platt på bordet så wobblar den liksom lite. Har bytt mellan dom olika storlekarna och det syns tydligt med bägge. Har även testat utan disk och man kan se och känna att den ändrar vinkel beroende på var den befinner sig i sin rotation. Bifogar film som jag tog innan jag skicka den för service.

[video=youtube_share;EYNlja6W4DM]http://youtu.be/EYNlja6W4DM[/video]

Har skickat tillbaka den till Lawson som jag köpte den ifrån som i sin tur skickat den till Bosch i England för service. Detta för att Bosch inte har service i Sverige. Bosch i England säger att den är enligt tillverkarens specifikationer och inte trasig. Fungerar som den ska enligt dom.

Har 2 andra excenterslipar från makita och festool och dom funkar utmärkt och är helt plana när dom snurrar.

Någon som har en gex 125-150 ave att jämföra med ? Eller nån som vet hur en excenterslip ska vara och inte vara och som kan bekräfta om min är hel eller inte ?
 
Jag har en, tycker den fungerar bra. Förstår inte riktigt problemet faktiskt. Hur ska jag kolla vad vinkelfelet är på min?
 
Fick för några veckor sen efter en massa tjat en ny från Lawson i England. Dom bad en representant från Bosch ta en extra titt på den och beslöt sen att ge mig en helt ny. Den nya funkar finfint. Kan hålla den med ett finger. Den gamla gick inte och köra ens med 2 händer. Hela maskinen skaka och dammat skvätte.

Fick aldrig ett erkännande eller en rapport om vad som var fel men fick en ny och det var det viktiga. Felet med den gamla enligt mig var att axeln skivan satt på var lite krokig eller felmonterad. Lite som att borra med en krokig borr.

Om din är lätt att hålla och glider smidigt över materialet du slipar så är din säkert ok. Har inte fått ett svar på 2 månader här och inte heller hittat nån annan som haft problem så jag hade nog bara otur med mitt ex. Kan hända alla, även Bosch.
 
Jag har också en GEX 125-150 AVE och känner inte igen några av symptomen som du beskriver i ditt första inlägg utan min är precis så som du beskriver din nya. Inga vibrationer alls och väldigt smidig att jobba med. Så din första var det garanterat något fel på. Skönt att det löste sig till slut.
 
Ni som kör med GEX 125-150 AVE hur har ni anslutit dammsugaren? Behöver man köpa någon adapter eller passar "normala" munstycken?
 
Jag har kört med det munstycket som medföljde min Nilfiskdammsugare. Tycker även att den medföljande dammbehållaren fungerar bra och över förväntan.
 
Har nilfisk och det passar, har också en stump Festoolslang, passar. Medföljande dammbehållare är bra, men inte som dammsugare.
 
Håller till i vår källare och donar mestadels och just slipning har ju i princip varit omöjligt eftersom luftombytet är lite klent. Med dammsugare har dock många andra verktyg blivit i principdammfria så jag kör alltid dammsugare numera. Dessutom är den bra som "skarvsladd" med auto-on uttaget. ;)
 
Hade det inte varit enklare att lämna in maskinen hos en Bosch ÅF i Sverige istf att skicka den till England?
 
Lawson stod för frakten och UPS kom och hämta maskinen. Ville att det skulle skötas via min säljare Lawson som jag handlar en del av ifall Bosch skulle neka garanti, vilket dom också först gjorde. Då hade det varit lättare att förhandla till mig en överenskommelse. Om jag lämnat den hos en svensk återförsäljare som jag inte köpt den ifrån som sen skickat den till Danmark så hade jag inte haft det läget. Det hade kunnat kosta mig returfrakt och undersökningskostnad om dom nekat garanti på maskinen. Lawson hade också förhalat det länge fastän jag reklammerade maskinen några timmar efter jag tog emot den så jag tyckte inte att jag skulle ha extra jobb med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.