Som rubriken lyder:

Ska man eller ska man inte lägga plast under parketten i ett uppvärmt mellanbjälklag?
 
Ja, golvtillverkarna vill det för att säkerställa att ovan och undersida på golvet är lika fuktigt (befinner sig i "samma miljö").
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
Som jag misstänkte....

Så det är (ovanpå golvvärmeslingorna) plast, lumppapp, parkett som gäller?

Men inte behöver man sätta ihop/täta den med husets (skal)plast?
 
Ja det är så jag gjort. Och nej, jag har inte tätat mot vägg, någon måtta får det vara på galenskaperna....
 
  • Gilla
tobben_74
  • Laddar…
Jag har spårat den gamla parketten och lagt golvvärme och ska nu lägga golvspån+lumppapp+laminat ovanpå. Bör jag alltså klämma in en plastfolie mellan plåtarna och golvspånet? Då kommer jag inte kunna skruvlimma fast spånet utan bara skruva, ökar detta risken för svikt och knarr?
Ska jag skita i folien?
Under är det en ouppvärmd (änsålänge) källare.
Andra förslag?
 
jackass skrev:
Jag har spårat den gamla parketten och lagt golvvärme och ska nu lägga golvspån+lumppapp+laminat ovanpå. Bör jag alltså klämma in en plastfolie mellan plåtarna och golvspånet? Då kommer jag inte kunna skruvlimma fast spånet utan bara skruva, ökar detta risken för svikt och knarr?
Ska jag skita i folien?
Under är det en ouppvärmd (änsålänge) källare.
Andra förslag?
Varför lägga golvspån, har du inget bärande golv underparketten eller inte spårat tvärs golvbjälkarna.
 
Plasten är väl bara för att skydda laminat golvet så den lägger du ovanpå golvspånet om du behöver det.
 
Reglar under parketten. I böjarna är det svajigt samt att spåren är längs mmed reglerna på några ställen. Laminat är inte nog bärande tror jag.
Är inte plasten även för att skydda spånet?
 
Skydda spånet från vad???
 
Fukttransport. Men det kanske inte påverkas det minsta?
Laminat torde vara ganska okänsligt det med men ändå är rekommendationen att det skall dit plast...
 
Jag har golvvärme i spårad 22mm spån. Spåret är 19mm så det är bara 3mm kvar, har laminat på utan något emellan, förutom plåtar och plast. Men det är i kök och hall. När jag gör övriga rum kommer jag se till att det finns något bärande under i vändningarna. Det är golvtillverkaren som föreskriver om du ska ha plast och max yttemperatur.
 
Ja, du skall det om du skall lägga enligt golvtillverkarnas inrådan. Jag kommer inte göra det i mellanbjälklaget. Får jag skador på golvet av detta så tar jag den risken. Den torde vara obefintlig om jag granskar mollierdiagrammet för fuktig luft. Hamnar jag i ett riskområde så är det något annat som är rejält fel.
 
Jag föreslår att det inte är fuktighetsnivån i sig som är problemet för golvet utan att golvet har olika fuktkvot på ovan och undersida vilket skulle kunna få golvet att slå sig. Detta kan man tänka sig uppstår även i ett mellanbjälklag.

Jag har själv några golv som ligger med plast och andra utan, märker ingen skillnad på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.