Bob_the_builder
Personligen skulle jag välja vattenburet även på övervåningen om vi inte byggde enplan. Det ger ju möjlighet att i framtiden välja en annan energikälla än el. Du behöver ingen shunt. En sådan behövs bara om du blandar vattenradiatorer och vattenburen golvvärme. De ska ju ha olika temperaturer.
 
Eftersom det nu handlade om vattenburen golv värme måste du ha en shunt.
 
Vi valde golvvärme även på övervåningen, det ångrar vi inte en sekund. Vi har golvvärme även på bottenplanet.
 
Låter bra, vi har också valt golvvärme i båda planen fast andra tycker det verkar märkligt.
 
Bob_the_builder
I mitt svar antog jag att alternativet var golvvärme även på övervåningen, men du ville tydligen ha radiatorer istället. Är det en kostnadsfråga, eller finns det andra skäl?

En radiatorkrets håller oftast ca 50 grader, och golvvärmen ca 35 grader. Blandar man de två systemen måste du producera 50-gradigt vatten och sedan släppa ut lite av det i golvvärmekretsen för att den ska hålla 35 grader. Denna "blandning" utförs av shunten.

Man kan som du själv har listat ut köra radiatorer med 35-gradigt vatten också. Jag har fått för mig att en tumregel är att det krävs dubbel radiatoryta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.