Hej jag håller på att tilläggsisolera och bygga om ett gammalt fritidshus som ska bli permanent boende.
Det sitter gammal panel kvar på huset (utan luftspalt) så nu har jag bara dragit på 45mm reglar och isolering runt hela huset och papp...
Husets stomme är 95 reglar och jag har också isolerat invändigt 45mm så det ska bli ca 200mm isolering.
Men en sak jag kommit på nu efter att ha isolerat utanpå är att kan den gamla panelen kanske kan börja mögla av kondens ? den sitter ju 45 mm in men undrar bara.. den har ingen luftspalt.
Ska sätta nu lockpanel med luftspalt snart.
Bättre göra om nu än sen om man måste riva ner panelen :p Jag har åldersbeständig plast inne.

Tacksam för svar av någon som vet hur det kan bli! Jag kanske bara oroar mig i onödan ?
 
Första frågan var sitter plasten , närmast ytskiktet eller 45 mm in i väggen ???
Har du satt plasten rätt så har det ingen betydelse att panelen sitter kvar ...
Har du bara papp på utsidan ,, inget bra .. sätt på asfaboard istället...
Varför.. Mössen älskar att krypa in i väggarna och dom kommer att göra massor av hål i pappen
och sen gör dom gångar i isoleringen och sen gör isoleringen ingen nytta alls..
Så snåla inte där utan upp med asfaboarden....
Så skulle jag haft gjort...
Eti..
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
"gammalt fritidshus", där finns ingen plast och då tror jag inte du har ngn risk för kondensskador heller. Däremot tror jag att du behöver se till att du får någorlunda tätt nertill på den gamla panelen så du inte får ngt drag där.
 
  • Gilla
rufor
  • Laddar…
Okej! Jo den nya plasten har jag satt 45mm in i väggen bakom 45 reglarna då.
Hm asfaltsboard, jag har tänk på det där med möss, då jag såg på flera ställen i gamla isoleringen att det var stora håll där dom bott, har bytt ut all isolering..
Men kan man inte bara göra tätt nere vid panelen så dom inte kommer in med något nät ? :p Har redan satt på luftspalt bräderna! och runt halva huset är det ca 0.5m till 1m upp till fasaden, kan dom hoppa så högt ? tänkte om jag tätar noggrannare där det är lågt eller nära marken?
 
  • Gilla
rufor
  • Laddar…
Ok ,,, men då måste du täta runt hela huset,, använd finmaskigt nät så du får in luft mellan panelen....
Har du lockpanel eller Fasadpanel även kallad Z - panel...??????
Synd att du satt plasten 45 mm in ,, det skulle aldrig jag rekommenderat ..
vet att många säger att det är OK
Jag vet vilka följder det kan få med kondensen , men nu har du ju redan satt den fel..enligt mig...
får bara hoppas att du har sådan tur att det fungerar hos dig...
Dom klättrar på den putsade väggen och sen när snön ligger djup så är det inte så långt
upp för dom små rackarna...du måste också näta upptill i takfoten , annars tar dom sig in där...
Längst ner mot grunden sätter du en regel och i den spikar du det nedersta spiket i panelen
denna regel tätar mot ev.drag underifrån i väggen..
Eti..
 
Har du lockpanel så finns det "Museband" en tunn plåtremsa med fjädrande "spärrflikar" (vad heter det egentligen?). Sök på "Museband" så förstår du.

Möss klättrar på allt. Jag har sett dem klättra/springa/flyga från golv till tak på t ex oputsad lättbetongvägg på <1sek. Har också sett en mus skjuta som en kanon ur en blomkruka, ca 1m långt och 0.5m högt hopp. Finns det en passage in någonstans mellan 1dm under marknivå och upp till skorstenstoppen så kommer de att ta sig in och börja demoleringen. Det är bara en tidsfråga. Sten, puts, tjockt massivt trä och relativt tjock metall stoppar, allt annat gnager de sig igenom.
 
  • Gilla
rufor och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Står inför att tilläggsisolera ett fritidshus och byta panel. (Så varför inte lyfta en liknande tråd istället för att göra en ny?). =)
Jag uppfattar det som att det kan fungera bra att bara ta bort lockbrädorna och låta den gamla fasaden i övrigt sitta kvar bakom isoleringen?
Huset är ett fritidshus byggt 1960, troligtvis spånisolering i de tunna väggarna (som säkert sjunkit ihop, kanske fyller upp med lösull i framtiden).
Avser isolera med 70mm stenull rakt på den gamla panelen och sedan sätta spikreglar med distanser genom isoleringen. Inga reglar eller köldbryggor alltså.
Därefter vindpapp och sedan den nya lockläkt-fasadpanelen.

Någon som har erfarenhet av att göra på detta vis?
Viktiga saker att tänka på?
Åsikter om tillvägagångssättet?
 
Det är det klassiska snabba sättet att tilläggsisolera.

Tar man bort den gamla panelen helt så kan man dels fixa den befintliga isoleringen, samt att man får lite tunnare vägg.

Viktigt är att det absolut inte kan passera ngn luft i/runt/mellan de gamla panelbrädorna. Lämpligen också att det är helt gnagarsäkrat.

Vindpappen bakom panelen ska sitta dikt an mot isoleringen. (Kanske jag som missuppfattar väggbeskrivningen, men nämner det iaf.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.