Hej

När jag letade runt på nätet och på det här forumet hade jag svårt att hitta information om bra stenhusbyggare som bygger i Skåne. Nu var vi iofs inte låsta vid att bygga stenhus, men efter en hel del funderande och jämförande föll vårt val slutligen på just ett stenhus från Lindenvillan. Nu återstår förstås att se om min slutsats blir att jag kommer kunna rekommendera Lindenvillan, men givetvis hoppas jag det. Återkommer i den frågan, men än så länge känns allt bra.

Hur som helst så tänkte jag i den här tråden regelbundet posta hur bygget fortlöper samt svara på eventuella frågor och tacksamt ta emot eventuella tips.

Vi bygger på totalentreprenad så allt som går bra, eller mindre bra, kommer att vara Lindenvillans förtjänst/ansvar. Bygget drar preliminärt igång i början av december så nu hoppas jag på en mild vinter...
 
  • Gilla
rickardg och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vad synd att du inte hittade Svenska Stenhusföreningens hemsida när du var ute och jagade stenhusbyggare! Är själv på jakt efter en bra och seriös stenhusbyggare och har kollat en hel del på husbyggarna som är med i Svenska Stenhusföreningen och alla verkar kunna sina saker. Rekommenderar denna sida till andra som letar efter stenhusbyggare, både i Skåne och andra delar av landet. Kommer med intresse att följa hur ert husbygge fortlöper... Lycka till!!!
 
"Svenska Stenhusföreningen är en rikstäckande intresseföreningen för entreprenörer som bygger stenhus i Sverige samt H+H Sverige AB som är producent av lättbetong."

Ytterligare en intresseorganisation för ömsesidig beundran. Undrar om alla får vara med och därmed vara "seriösa" och "certifierade" på något uttänkt sätt. Undrar om man måste bygga med block från just H+H, dessutom köpta i Sverige.
 
Jag tror inte att dessa husbyggare måste köpa från en speciell leverantör. Som kund har man nog ganska stor påverkan på materialval. Jag tycker hustillverkarna som är med i föreningen har väldigt fina stenhus och de referensobjekt de har att visa upp tyder på ett väldigt varierat och flexibelt utbud. Sedan är det väl upp till varje person att göra egna bedömningar om kvalitet osv. Kostnaderna på att bygga ett hus måste väl bero på lite vad man själv vill ha. Precis som i andra branscher med konkurrens är pris ofta en förhandlingsfråga.
 
Hej igen Isolde!
Har varit inne på Lindén villan och måste säga att deras hus ser fantastiskt fina ut!
 
Utan att vilja låta uppblåst - Ser inget som känns nytt eller annorlunda jämfört med andra tillverkare. ;)
 
Hejsan igen! Jag tycker att många stenhusbyggare har "fastnat" ganska mycket i det modernistiska och avskalade. Det kanske skrämmer bort en del kunder som kan uppfatta sådana hus som kalla och opersonliga. Det jag menar är att Lindén villan har hus på nätet som är mer klassiska. Kanske är det så att ni i Skåne är mer vana vid stenhus och därför inte uppfattar det på samma sätt som vi häruppe i "norr"??? Vi har först på senare år börjat bygga stenhus i större antal. Ett tag har det i stort sett bara varit trähus...Därför tror jag att det du uppfattar som helt vanligt är ganska ovanligt för mig.;)
 
isolde skrev:
Utan att vilja låta uppblåst - Ser inget som känns nytt eller annorlunda jämfört med andra tillverkare. ;)
Håller med. Utseendemässtigt inte så superunikt, byggtekniskt liknar deras byggsätt väldigt mycket Heda's excellentvägg (som har fördelen att den är billig men nackdelen att det inte är sten på insidan).

Men oavsett hur unika de är ska ska det bli spännande att följa ett bygge till :)
 
Har bygget dragit igång?
 
Återkomma regelbundet....= 2 ggr om året eller vad?
 
Hej Isolde! Har ni börjat bygga ert stenhus? Jag antar att vädret inte har varit det bästa med tanke på alla snöoväder?
 
Hej

Får börja med att ursäkta dröjsmålet men nu kommer iaf en uppdatering (har inte haft så mycket att skriva om)..
Bygget skulle dragit igång månadsskiftet november december men en köldknäpp kom emellan vilket gjorde att starten fick skjutas fram något. Nu är iaf plattan för hus och garage gjuten, om än med en lite överraskning. När dom började gräva hittades en del gamla byggrester som var tvunget att skickas på deponi. Kostnad ca 8000:-, så inte så farligt iofs, har ju hört om bra mycket värre överraskningar när det kommer till att gjuta platta. Till detta tillkommer bortforsling av schaktmassor på ca 8000:-, så än så länge är vi 16.000:- utöver avtalat pris. Vi har avsatt 30.000:- i vår personliga kalkyl för markarbeten utöver avtal samt 50.000:- till finplanering, får se om vi klarar oss....

Resningen av ytterväggarna beräknas att ske i slutet av januari. Därefter ska vi ha en genomgång för att spika valen av kakel-klinker och tapeter. Har precis börjat titta på vad man får för kakel för 250:-/kvm och klinker för 300:-/kvm (ingår som std) och börjat ana att utbudet inte är så fett. Får kanske lägga till något i värsta fall för att få något vi gillar.

Elritningarna har också trillat in och efter en genomgång så hade vi inget att tillägga. Ritningen kom dock först utan teckenförklaring, så för mig som lekman först helt omöjlig att förstå, men efter att jag fick teckenförklaringen mailad till mig så hade jag inget att tillägga. Det såg riktigt bra ut, väl tilltaget med vägguttag och lamputtag på, för oss, rätt ställen.

Jag har sett att det diskuterats designen på Lindenvillorna och visst, det mesta dom byggt har nog varit hyfsat traditionellt då dom bygger mest i Ljungbytrakten (där jag för övrigt är ifrån och där är det klassisk arkitektur som dominerar), men eftersom husen ritas utifrån kundens önskemål så ska man nog inte stirra sig blind på vad som finns på deras hemsida. Själva utgick vi från Eksjöhus model Falsterbo och gjorde en del ändringar på fasaden och ett par småsaker på planlösningen. Men som jag uppfattat det kan man komma till dom och dom ritar upp ett hus från ett blankt papper.

Än så länge har jag inget negativt att säga om Lindenvillan eller deras entrprenör Martin Bruhner. Men en sak har jag förstått och det är att Lindenvillan är väldigt försiktiga och nogranna när det gäller avtal och ekonomi. Som exempel kan jag nämna att vår bankgaranti var "bara" på 96% av kontraktsbeloppet, detta eftersom vi inte villel låna de sista 4% utan betala dom själva. Detta uppskattades inte av Lindenvillan! Efter att vi att dyrt och heligt lova att betala in de återstående 4% innan vi började utnyttja byggnadskreditivet så lugnade det sig, om än med lite tandgnissel. Lite överreaktion tyckte vi, men det kan å andra sidan vara sådan försiktighet som gjort att dom kunnat undvika konkurser när andra stupat.

En annan sak är betalplanen. Där gäller det att se upp. Alla husföretag jag hört talas om (undantaget Huscompagniet där man betalar allt vid slutbesiktning) har rätt framtunga betalplaner. Vi gick igenom betalplanen med vår KA innan vi skrev kontrakt och utifrån de förändringsförslagen vår KA la fram ändrade Lindenvillan sin betalplan till att bli mindre framtung. Men som sagt, detta är nog inget unikt med Lindenvillan så mitt råd är att be en expert kolla betalplanen kritiskt och förhandla sedan med leverantören innan ni skriver kontrakt, särskilt i tider då risken för konkurser är stor.
 
  • Gilla
Marre111
  • Laddar…
Så var det dags för ännu en uppdatering.
Den 21e januari började montaget av huset. Ytterväggarna kom med lastbil och sattes raskt upp. Därefter följde montage av takstolarna och fönster. Denna veckan jobbar dom med att lägga takpannorna så nu börjar det faktiskt se ut som ett riktigt hus. Känns som det gått väldigt snabbt men nu ska ju arbetet på insidan ta fart och då kommer det nog kännas mer långdraget. Men än så länge flyter det på bra, men jag får tillägga att kostnaden för markarbetet verkar landa på ca 27 000:- utöver avtal då det tydligen behövdes en hel del extra fyllnadsmassor. Finns ju roligare saker att lägga pengarna på än grus men men...
Nästa vecka ska vi träffa Lindenvillan och Martin (Martin Bruhners byggservice) för genomgång av rumsbeksrivningen och kolla igenom så att el och ytskikt görs enligt våra önskningar. Det verkar trots allt som att kakel för 250:- och klinker för 300:-/kvm räcker hyfsat bra. Vi valde lite billigare på vissa ytor och lite dyrare på andra (speciellt i köket där det kostande 1700:-/kvm). Det ser nu grovt räknat ut att handla om ett totalt tillägg på ca 2000:-. Men då har vi inte svävat ut. Kakel kan ju bli hur dyrt som helst om man så vill. När det kommer till tapeter så har vi valt standard-tapet i form av Borosan Easy Up. Lindenvillan rekommenderar ingen dyrare tapet då huset kan röra sig något vilket i västa fall kan ge sprickor i tapeten men det var inte det som fällde vårt val. Vi valde ganska neutrala färger på tapeten så kan vi senare byta till något "roligare" om andan faller på och då kändes det ologiskt att välja något eklusivt i nuläget.
Så för att sammanfatta är allt i sin ordning.
 
Hej Sandström, spännande att du skriver om Lindenvillan. Jag har själv varit inne på dem när jag jämfört stenhusleverantörer inför kommande husbygge men det har varit svårt att hitta något bra omdöme på dem.

För mig låg de dock lite högt på offertpriset när jag jämförde med t.ex. Örement och Fiskarheden (när de bygger med sten). Jag bad iofs bara om ett inledande uppskattat pris (typ lightweight offert) men de låg 300k över t.ex. Örement baserat på samma skiss och husubeskrivning.

Ser fram emot mer info när ditt bygga framskrider!
 
Hej Shaexan
Det är möjligt att just ditt husförslag blir dyrare med Lindenvillan men jag tycker det verkar lite riskabelt att begära in "light offerter". Vad som ingår i dessa preliminära offerter kan vara väldigt olika mellan olika företag och det som visar sig billigast vid en första anblick behöver inte nödvändigtvis vara det i slutändan. Hade jag varit som du så hade jag begärt in fullständig offert, så du vet vad det är du jämför.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.