Hej!

Planerar för att installera ett FTX aggregat(Östberg Heru 100S) under våren och skulle behöva lite råd och tips av expertisen på detta forum.

Huset är på 125 kvm + en inredd vind om 15 kvm.
Jag kommer nyttja de befintliga från och tilluftskanalerna som nu är kopplade till ett köksaggregat.
Kanalerna kommer efter lite uppgradering ligga på 125 cm rakt av med 100 närmast donen. Det är vad jag får in utan att bygga om hela huset :)

Mina frågor.

1. Var är det lämpligast att gå ned i dimension? Finns det någon nackdel att gå ned från 160 till 125 direkt på aggregatet?

2. Blir det mycket utvändigt oljud vid reduktionen där man går ner i dimension från 160 till 125. Om det inte blir direkt på aggregatet kommer det bli vid en punkt som ligger nära ett sovrum.

3. Hur känsligt är det med flexibla aluminiumrör? Tänkte använda det en kort bit vid en golvgenomföring av tilluften.

4. Utrymmet där aggregatet kommer att ligga håller i dag + 18-19 C när det är -5 C ute. Jag kommer visserligen bygga för en del men anslutande rum är uppvärmda och rakt under ligger ett badrum.

Hur mycket kan man behöva isolera till och frånluftsrören. Avluft och uteluften kommer jag kondensisolera,

MvH Daniel
 
Jag byggde om min anläggning i somras. Innan hade jag en till/frånluft värmepump CTC Master 103-9r som byttes ut mot en Heru 100EC + bergvärme.

1. Försök köra 160mm i början till dom första ventilerna innan du går ner om det är möjligt. Reduktion 160=>125 väsnas inte så farligt. Värre tyckte jag det var i T-rör kopplingar där jag satte på reduktionskopplingsventilen efteråt istället för att köpa en t-rör med reduktion på.
2. Andvänd gärna böjbara ljuddämpare typ ACU-Comp för dom dämpar ljud effektivt. Jag har satt en till varje till-luft ventil.
4. Själv så var mina rör nergrävda i lösull och jag har fått lägga på lite på ovanpå. Rekommenderat ska det vara minst 200mm ull ovanför rören. Jag håller på att lägga på och jag märker att till-luften blir varmare till aggregatet nu än tidigare...

// Fredrik
 
Tack!

Ska försöka gå med 160 så långt det går.

Vilken typ av ljuddämpare körde du med förutom Acu-comp?
 
Köpe in 2st 160mm ljuddämpare som jag kopplade in efter växlaren. Sen fick jag över 2st 125mm ljuddämpare som satt där tidigare och dom kopplade jag in efter slingan gick ner till 125mm och det var faktiskt där sovrumsdelen av slingan började och tidigare så gick slingan ner till 100mm där. Jag har få börjar utan där har jag acu-comp dämpare istället. Det var så liten prisskillnad och då får jag ett tystare system. Jag har skrivit lite på värmepumpsforum om min ombyggnation av ventilations systemet om du vill läsa mera hur jag har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.