Vi har inga stora ytor (30kvm uppfart och några plattlagda gångar), varvid vi såg att Jula nu kär kampanj på sina eldrivna 1-stegs snöslungor 995:- istället för 1495:-

Vi har tittat på Stigas också som ligger på 1495:- men är det dumsnålt att köra på Julas eller fungerar den lika bra som Stigan?
 
Musto skrev:
Vi har inga stora ytor (30kvm uppfart och några plattlagda gångar), varvid vi såg att Jula nu kär kampanj på sina eldrivna 1-stegs snöslungor 995:- istället för 1495:-

Vi har tittat på Stigas också som ligger på 1495:- men är det dumsnålt att köra på Julas eller fungerar den lika bra som Stigan?
Cheapy sålde en stiga för 795:- i veckan. Vet inget om den dock.
 
Såg den reklamen men så var man tvungen att bli medlem via deras kreditkort och det känns inte så aktuellt...
 
Jag har stigas. Nöjd med den men det är ju inget för snövallar. Hårt underlag då funkar det bra.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Köpte Meec slungan från Jula och får faktiskt säga att den är över förväntan. Slungar iväg snön runt 5-6m och den tuggar sig i snön fint. Nysnö går galant, blötsnö och gärna då om det är vall så får man jobba med den men det har ju egentligen och göra med att den inte har skruv med rivtänder i som på 2-stegs slungorna.
Har använt den på uppfart om 60kvm, trädäck på 40kvm, gång mellan hus och uppfart på ca. 10-12m, och längs med gatan.

har också haft möjligheten att prova grannens Stiga Snow Flake(elstartad samt snörstart) med elstyrd utkastare och ja den är ju vääääldigt trevlig om man uttrycker sig någorlunda diplomatiskt. Känslan av att bara gå bakom den och inte behöva dra o slita när det ska svängas eller backas är fantastiskt skönt sen bad man ska med alla växlar till låter kag vara osagt... Vi körde den bara på 2ns växel av 6 eller 8! Möjliga och det var fullt tillräcklig för att ha komfortabel promenadtakt bakom den. Just den elektriska styrningen av utkastet är riktigt riktigt fint...

hoppas detta var till hjälp för er andra här inne, som sagt Meecen från Jula fungerar riktigt bra (om nu inte bara jag fått tag på ett bra exemplar) och är ett ack så väl budgetalternativ. Dock kommer vi inför nästa säsong satsa på en Snow Flake här med...
 
Köpte en annan snöslunga från Kina, Powercraft från OBS eller om det heter Coop.

3995:-

Funkat bra i snömängder som var 1-1,5dm ovanför kanten.

Men... Det har också lossnat ett par saker. Eluttaget till elstarten, muttern till handtaget som man vrider för att rikta snön, kulan till växelspaken.

Fick offra två M5 till eluttaget och en annan till handtaget.

Klarat att ta sig igenom vallar av packad snö, drivor och halvmeter snö som fått packa sig. Klarade inte att ta en vall när de skrapat vägen, 60-70cm och packade bitar decimeter stora. Där klättrade den upp.

Kvaliteten på plåten får jag kolla till våren, eller nästa år.
 
Julas 995:- elslunga har funkat mycket bra än så länge. Skottat en meter snö i övik
+: är lätt att bära när man ska upp på tak och skotta, inga avgaser, lätthanterad, skyfflar tyngre snö över förväntan om man anpassar farten
-: elkopplingen dåligt konstruerad men löstes lätt med att skruva fast en skruv. Får silikona och tejpa lite för att undvika att så mycket snö kommer in imotorutrymmet. Har man varmgarage är det inget problem då den hinner torka upp mellan snöfallen

Har en 100 meters enfilig björkalle och liten gårdsplan som brukar ta 30-45 min att skotta
 
Ni som kör enstegs elslungor - är det väsentligt mycket bättre än en vanlig sköskyffel? Var ligger begränsningarna?
 
Klart bättre än skyffel.
Böket med elslunga är att hålla koll på sladden men det lär man sig ganska fort, jag har 4x20m ihopskarvat. sen kan man inte skyffla tungsnö lika bra som en 2stegsbensinare, men det går om man inte fyller hela slungan.
 
Det gäller att köra åt "rätt" håll så man inte kör över sladden. Annars inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.