Jag har putsat vår spiskåpa i köket & behöver nu råd om färg. Har putsat vår öppnat spis också & den målade jag med kalkfärg. Min gube är nu inte alls förtjust i kalkfärgen, tycker att den fäller av sig & är rädd för att den kommer att se snuskig ut fort när det ev (....) blir matos o dyl på. Vad finns det för alternativ? (För mig finns inte alternativen som innehåller plast...). Har läst om silikatfärg men att det ska vara svårt att få tag på en "riktigt" silikatfärg, utan plast. Någon som vet ???
 
Nu gäller det inte att låta fukten vandra fritt i din spiskåpa så du kan gott acceptera 5% tillsatser i silikatfärgen ;)
Måla på! den är tvättbar, skurbar och flagnar inte, fäller inte :). Du kan också måla över kalkfärgen med den om det inte är för tjock lager med kalk :)
gaia
 
  • Gilla
Lillian
  • Laddar…
Men vad har den för yta då? Jag gillar ju kalkens utseende & känsla, det får absolut inte kännas eller se ut som en plasthinna över hela kåpan. Ska kännas som en genuin färg. & vem säljer BRA silikatfärg?
 
ytan är helmatt. Färgen bildar ingen hinna, den binds kemiskt med kalk och sand i underlaget. Färgskalan är begränsad till dom pigmenter som klarar att lösas upp i stark basisk vattenglas dvs olika metaloxider (kända under namn ockra,umbra, sienna, engelsk rött och liknande som används också i kalkfärger).
Man skall skydda glas, ceramik och metalytor när man målar med den.... fräter fula beståndiga fläckar. Skyddsglasögon och handskar obligatorisk!
Hoppas jag har inte skrämt dej ifrån ideen ;).
Har själv målat och laserat källaringången här hemma utan att få några skador på känsliga ytor - mycket nöjd med resultat ;D
gaia
 
Låter som silikatfärgen vore nåt för mig! Men var får jag tag på en BRA silikatfärg? Har från flera olika håll blivit skrämd att det ska finnas så mycket dålig färg från kända firmor.
 
Där ser man... skyddsklädsel kanske skulle beaktats när man målade murstocken. Men jag överlevde tydligen :D

Silikatfärg är (i mitt tycke) det enda rätta!

PS. Heter du Eleanor på riktigt? Isåfall är du min nya idol! Världens vackraste namn!
 
Eleanor skrev:
Låter som silikatfärgen vore nåt för mig! Men var får jag tag på en BRA silikatfärg? Har från flera olika håll blivit skrämd att det ska finnas så mycket dålig färg från kända firmor.
Kända firmor brukar sälja kvalitet.... och man kan inte fuska så mycket med den färgen: vattenglas + krita + färgpigment+litet emulgeringsmedel så pulver inte sedimenterar i botten på burken. Försäkra dej bara att det är silikatfärg och ingen "mutant" med tillsats av hartser och mycket annat organiskt i...
Jag köpte mit i Polen och den luktade pyton ( till utebruk ;)) . Egentligen bör det inte lukta alls men det fanns en tillsats som görde det så det var definitivt inte tillsatsfritt.
Det är tillåtet att det finns max 5% av tillsatser i färgen och det fortfarande får kallas silikatfärg (läste jag någonstans).
Poxeman, färgen är inte giftig ... bara en anning frätande.... skulle det svida så skulle du nog ta på skyddet ;). Ögonen är den värst farligt mot :'( men är man skicklig med pensel så klarar man sej....
gaia
 
Nu har jag hittat en firma som säljer silikatfärg utan plast!!! "Målarkalk AB". Ska bli ett nöje att prova på den.

PS. Tyvärr är det inte jag som heter Eleanor utan min snart 7-åriga dotter....! :-*

/Madeleine
 
Eleanor Eleanor skrev:
Jag har putsat vår spiskåpa i köket & behöver nu råd om färg. Har putsat vår öppnat spis också & den målade jag med kalkfärg. Min gube är nu inte alls förtjust i kalkfärgen, tycker att den fäller av sig & är rädd för att den kommer att se snuskig ut fort när det ev (....) blir matos o dyl på. Vad finns det för alternativ? (För mig finns inte alternativen som innehåller plast...). Har läst om silikatfärg men att det ska vara svårt att få tag på en "riktigt" silikatfärg, utan plast. Någon som vet ???
Fick du svar..Jag tänkte måla min för dom har kletat på plastfärg:cool:
 
Om du ska använda silika så är det säkrast att ta bort plastfärgen. Annars kan plasten slå igenom eller bli flammig.
Lillian Lillian skrev:
Fick du svar..Jag tänkte måla min för dom har kletat på plastfärg:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.