Hej! Jag har en lampa i hallen, den ska kopplas så man tänder/släcker med två brytare.
Så här är kablarna dragna:
trappa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra är trapp och den högra enkel.
Jord och Nolla är såklart inte dragna separat, utan genom brytaren men det kvittar ju..!
Hur kopplas detta? :
svart=tändtråd, blå=nolla, brun=fas, gul/grön=jord

Vi börjar med brytare #1: en brun/fas och två svarta/tändtrådar från brytare #2..
Brytaren har "L1", "X11", "X12"
Den bruna är ju såklart i L1, men hur kopplar man de svarta?
Om jag förstått rätt så är X11 en benämning på de två hålen ovanför så det är X1 och X1 och X12 är X1 och X2 ...?

Brytare #2 har ju då tre svarta, en från lampan och två från brytare #1..

Lampkontakten är kopplad Blå(Nolla) till N och Svart(tändtråden från brytare#2) till L och så klart jorden i --|| jord... :)

Är lampkontakten rätt?
Någon som vill ta sig tid och förklara hur brytarna ska kopplas?? :)

Edit:Ni får gärna skriva om hur det ska vara med X11 och X12 på en enkelkoppling också!

Tack så jättemycket i förhand!
 
Matningen fasen går in på ena brytarens L1, X1 går till X1 på den andra brytaren och X2 går till X2 på den andra. L1 på den andra brytaren går till lampan... Konstiga benämningar med X1 och X2 där men de ska alltså gå som två parallella trådar mellan de båda brytarna.

PE och N ska gå direkt till lampan!

Mvh,
Anders
 
Korskoppling.JPG
Och en illustration på hur korskoppling fungerar... Trycker du ner den ena brytaren i bilden slocknar lampan. Trycker du på den andra brytaren tänds den, eller om du trycker igen på samma brytare...
 
Tack! :) Nu förstår jag bättre! Ja, hade det varit vanliga brytare med pilar så hade jag vetat hur jag skulle koppla, Men dessa X:en asså... :p

Tack!
 
Bara en fråga till: Jag har ingen summer(heter väl så?) så ja kan inte mäta vilken av trådarna som är x1 vs x2.. Jag kan kontrollera vilken som går till lampan (bara till att dra lite i den för att se vilken som rör sig..) Men X1 och X2 vet jag inte om jag kan kontrollera.. Vad händer om jag kopplar X1 till X2? Går det att pröva sig fram med dessa två?
Det är de två parallella mellan brytarna jag pratar om. Har dock inte prövat rycka i dom än, men tror det är för många böjar för att det ska gå o avgöra vilken man drar i..

Tack!
 
Det spelar ingen roll, du kan skifta X1, X2 hur du vill.
 
  • Gilla
pppmmm
  • Laddar…
Hmm, Okej, men blir det inte något fel så jag märker om X1 och X2 inte är rättkopplade? Tänkte om det blev så att den inte gick att tända när den ena var släckt osv och då hade man bara skiftat på den ena brytaren så det blir rätt?
Kanske så du menade GK100 eller?
 
Kopplar du enligt skissen tidigare spelar det ingen roll vilka trådar du har på X1, X2 i båda ändarna. Givetvis går det att koppla fel så att det inte funkar men då har du inte följt principen på det schemat.
 
Svänger du om X1/X2 är den enda skillnaden att lampan antingen lyser eller inte lyser... Det är ju det du i praktiken gör med en kors-strömställare om du vill lägga in en sådan, alltså kastar om trådarna...

Mvh,
Anders
 
Sitter befintlig trappströmbrytare kopplad till en taklampa. Endast en strömställare i rummet (kan ha funnits två någon gång, finns två ingångar till rummet, men numera är det bara en iallafall).

Varför sitter det två tändtrådar (?) på samma kopplingspunkt? BRUN och GRÅ

Ledaren är SVART.
Öppen elektrisk väggströmställare med exponerade kablar märkta i färger: grå, brun, svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aningen har det tidigare suttit en kronbrytare där, eller också har man tänt två lampor på olika plats.
 
...eller har det varit en trappkastare man trixat bort på något sätt.

P P-E Hans skrev:
(kan ha funnits två någon gång, finns två ingångar till rummet, men numera är det bara en iallafall).
 
Ja, det är en möjlig förklaring jag inte tänkte på. Men den är nog mindre sannolik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.