Hej, är ny på forumet och vet inte om jag lagt tråden rätt,

jag har köpt en liten fläkt som jag ska montera i ett hål jag ska kapa upp
i befintlig eldstad, satte in en keddy förra vintern men vill nu få ut värmen bättre

det är ca 1 meter upp till täcklocket i murstocken så det står endel värme där'
min tanke är då att fläkten ska startas och stoppas via tempgivare, vart kan jag köpa en sådan?
helst utan skyddsjord

mvh Hannes
 
Det finns färdigbyggda fläktar med tempgivare, sök på värmeförflyttare.
 
ja det var kanske luddigt beskrivet

kaminen står i en öppen spis, ovanför kaminen har jag ca 1x1m tomrum innan tätningen runt kaminens skortstensrör där de står mycket varmluft
jag vill ha givaren till fläkten där, fläkten ska alltså sättas in i murstocken så den suger ur den varma luften ovanför kaminen, jag har inskaffat värmetålig fläkt och rhh kabel, givaren bör vara sådan att den ska starta fläkten vid tex ´+40 grader och sen stänga av den vid onskad temp, jag vill att prylarna ska klara av minst 150 grader så det ni länkade till funkar inte.

själva styrdonet behöver inte sitta i värmen, men då måste det va med extern givarkabel

denna fläkt är det

http://www.conrad.se/?websale7=conr...ating.htm&ws_tp1=nl&ref=reviewreminder/570184
 
Redigerat:
Det är nog iofs bättre att blåsa kall luft istället för att suga varm, om det går att arrangera på det sättet!!!
 
Fast om fläkten startar i tid blir det kanske inte 150gr där uppe...

Var har du fått 150 gr ifrån, godtyckligt?
 
Termostater med extern givare hittar du lite här och var i skrotade hushållsapparater och tocket. Jag hittade exakt vad du söker i en styrning till en elpatron. Andra har styrt fläktar med hjälp av termostater från skrotade torktumlare. Kolla trådar för luftsolfångare, här på forumet och annorstädes! Kanske kan du använda en termostat från en elradiator (?) eller kaffebryggare (?) eller elektrisk ugn (?) Dessa är ju av modellen överhettningsskydd, dvs de bryter kretsen vid given temp ist för att sluta kretsen, vilket är vad du behöver. Ofta, spec i äldre rejäla apparater, är termostaterna av universaltyp: kan kopplas brytande eller slutande. Håll reda på vad du gör: vidtag lämpliga skyddsåtgärder!

Nu hade du en fläkt, annars hittar skrotnissen inom dig kanske lämpliga fläktar i varmluftsugnar. Som andra sagt: överväg att montera fläkten tryckande, så att den blåser in kalluften istället. Detta skonar fläkten.

Du kan även inhandla en rökgastermostat, den jag har kan bryta eller sluta kretsen vid inställt värde mellan 50-300 grader: den givaren tål ju en del... Detta är nog det hetaste tipset om du vill hålla försäkringsbolag etc på gott humör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.