Vi tänker isolera vårt tak med lösull och vi funderar på hur man skall få till innertaket. Fungerar lösningen på bilden?
Konstruktionsförslag lösisolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått för mig att det är vanligare att man låter de undre reglarna korsa istället men det passar inte oss eftersom vi vill sätta in brädtak.
 
Brädtak måste inte nödvändigtvis gå längs med huset, men det är antagligen så ni vill ha det?

Vill ni minska köldbryggorna så lägg 2"3 korsande.
 
Huset är från 40-talet och har utöver gavlarna endast två takstolar. Så att vända 2"3 till korsande ger dels inte färre köldbryggor och det känns inte praktiskt möjligt eftersom det inte finns något att spika regeln i. Ni ser inga problem för vindduken att bära isoleringen?
 
har precis isolerat vår övervåning med lösull.
Hantverkarna la först en 45*45 korsande (CC60) och sen plast, slutligen 22*70 spikreglar (CC60).
Och på det spikades sedan liggande panel.
 
Ah, räcker cc60? Jag var inne på att köra cc30. Det var glädjande. Däremot tänker jag skippa plast och istället köra vindduk.
 
det kan vara klokt att köra cc30 för att inte brädtaket ska hänga ner sig eller slå sig.
Har ingen erfarenhet själv, men jag fick detta råd & körde på cc30...
-För dukens skull så bör cc60 räcka
 
Nu blir jag lite osäker det kanske satt tätare får kolla på nått foto. Var nog i frd det var cc60 för osb:n
 
Däremot tänker jag skippa plast och istället köra vindduk.
Byggplast (0,2 mm) och vindduk är väl inte riktigt samma sak?
Byggplasten är diffusionstät för att förhindra varm fuktig inomhusluft att komma ut och kondensera i de kallare yttre partierna av väggen/taket.
Vindduken är till för att förhindra luftrörelser genom isoleringen/väggen/taket, men den stoppar inte fukttransport.
Vindduk utan byggplast används i fuktöppna konstruktioner där man då använder hygroskopiska isolermaterial, t ex spån el cellulosafibrer, ej glas-/stenull.
Byggplast är ett måste i kombination med glas-/stenull.

Enda undantaget, mig veterligen, är om det är relativt tunn isolering och utrymmet är ouppvärmt och utan nämnvärda fuktkällor. Då sätter man ingen diffusionstät plast, utan endast vindskydd, eftersom temperaturdifferansen mellan ute och inne är liten, och att det ibland är varmare ute än inne, dvs fukt-/kondensationsprocessen går åt andra hållet.

Huset är från 40-talet och har utöver gavlarna endast två takstolar. Så att vända 2"3 till korsande ger dels inte färre köldbryggor och det känns inte praktiskt möjligt eftersom det inte finns något att spika regeln i.
Utifrån din ritning, så förstår jag inte varför det inte går att använda korsande reglar? Nu spelar det väl iofs inte så stor roll om det endast är två takstolar, då blir det ju inte så mycket köldbrygga i alla fall. Då är det nog bättre att bygga så enkelt som möjligt, som du har tänkt dig. Jag är mest nyfiken. Kanske har jag fastnat i en tankevurpa, men som sagt så blir jag inte klok på varför det inte går att ha korsande reglar? Eller har du ryggåstak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.