Hej! En dum fråga men kan man ha vattenburengolvvärme i ett uterum fast man inte gjuter en platta? Vi ska bygga ett radhus och skulle gärna ha vattenburen golvvärme i uterummet men vi har inte hunnit få bygglov och man ska strax dra igång övriga bygget och jag funderar kring hur man kan lösa det så att vi senare kan ha golvvärme i uterummet. Om ni har andra kreativa idéer är jag tacksam för alla tips och förslag.
 
Spårade golvspånskivor som man lägger golvärmeslangen i.
 
Ja det kan man , har det själv i uterummet.
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men jag funderar också på detta men vill inte ha värme på hela året. Kan man ha en glykolblandning i hela värmesystemet eller ska man ha en värmeväxlare för denna slingan?
 
  • Gilla
Grashoppan
  • Laddar…
pjodden skrev:
Ursäkta om jag kapar tråden lite, men jag funderar också på detta men vill inte ha värme på hela året. Kan man ha en glykolblandning i hela värmesystemet eller ska man ha en värmeväxlare för denna slingan?
Vill du ha glykol endast i utedelen så måste du ha värmeväxlare, tar du i hela så slipper du värmeväxlaren.
 
Inte i hela systemet, förgiftningsrisk om glykolet kommer ut till vv, värmessystemet börjar läcka mot vvb/slinga i pannan.

mvh
 
Bättre med propylenglykol i så fall. Den är väl nästan ofarlig, används också som livsmedelstillsats om jag fattat rätt?
 
Är inte meningen med golvvärmen att den skall vara på när det är kallt??
 
cecar33 skrev:
Är inte meningen med golvvärmen att den skall vara på när det är kallt??
Min tanke är att förlänga säsongen mha golvvärmen, inte att skapa en utbyggnad av huset. Därav skulle jag vilja ha värmen igång under vår och höst men avstängd när det är -20°. Det skulle bli hutlöst dyrt annars med ett oisolerat uterum med rumstemperatur...
Hur tänker ni andra när det gäller detta?
 
Spontant skulle jag säga att det låter smidigare med el-golvvärme.

Men vad händer egentligen om det fryser i en pex slang? Om den inte är ingjuten borde den väl klara det? Fast det klart, kanske inte bra om den ligger och fryser-tinar-fryser 30ggr varje vinter.

Säg att man lägger den på en separat slinga (från fördelaren) med ventiler och anslutningar. Man kör värme så länge man vill på hösten. Sedan stänger man ventilerna och tömmer slingan med tryckluft. På våren fyller man och släpper på igen.

Det tycker jag låter som den mest kostnadseffektiva/minst komplexa lösningen.
 
Ja, det får nog bli elslingor istället. Risken är annars att man glömmer tömma systemet innan första frosten och det kan bli dyrt!

Tack för lånet av tråden! ;)
 
Thermotech har också lösningen för uterum. Deras personal var trevligare att prata med, iallafall på de kontor som jag pratade med.
Sedan gjorde det inget att Thermotechs enhet var billigare än LK:s .......
 
Golvet man lägger golvvärmen på lär ju vara ordentligt isolerat underifrån (antagligen med cellplast). Har man tänkt ha uterummet även lite under vår och höst lär man ju inte ha valt det tunnaste taket och kanske till och med glaspartier med lite isolerande förmåga. Antagligen läcker lite spillvärme ut från huset in i uterummet också. Hur många dagar per år blir det totalt med minusgrader i golvvärmeslangen?

Om man ser till att cirkulera vattnet i golvvärmen utan värme på (vrider ner termostaten för uterummet) så klarar ju vattnet några minusgrader utan att frysa.

De få dagar det blir kvar med frysrisk i rören får man väl offra lite varmvatten för att inget ska gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.