Hej
Jag skal endre på elen i vårat garage - montere brytere med "trappfunksjon" och några ekstra armaturer.
Ser at det er anbefalt å benytte EKLK kabel för detta. I den är det jordbiledare och det er nytt för mig. Hur skal jag anvenda den och vart koblar man den i brytarna och armaturen?
Samman med jordledaren eller i sjalva ramen?
 
Biledaren kopplar du ihop med den gul/gröna skyddsjorden, minst i matande ände men gärna i båda ändar. Biledaren, eller närmare bestämt aluminiumskärmen, är avsedd för att minska elektromagnetiska störningar.
 
Tillsammans med skyddsjord. Om den ska anslutas i båda ändar har det tvistats om länge. Jag skulle ansluta den till skyddsjord i båda ändar. Vid brytare skulle jag lägga skyddsjord och biledare på samma X plint. Sen ska du trä på gulgrön slang innan sammankoppling.
 
Tack för snabbt svar Bo!
 
Bo.Siltberg skrev:
Biledaren kopplar du ihop med den gul/gröna skyddsjorden, minst i matande ände men gärna i båda ändar. Biledaren, eller närmare bestämt aluminiumskärmen, är avsedd för att minska elektromagnetiska störningar.
Samt för att förbinda mantel till jord.
 
Passerar man en Dosa med en drös med biledare så kopplas dessa ihop med varandra och inte med skyddsjorden.
Jag ansluter biledaren i varje punkt tex Lysrörsarmatur. Vet att folk gör olika och endast ansluter den i en ändå.
I brytare så lägger du den på en blindplint eller sätter en toppklämma. Många som klipper den men är aldrig fel att ha den tillgodo om man bygger ut en installation.

Biledaren ska ha ett hölje på sig och bör kopplas i U-båtar/toppklämma eller knäppwago.
 
Det finns vissa applikationer där man inte vill ha strömmar i skärmen, och då ansluts biledaren endast vid centralen.
 
Tackar för snabba svar. Hölje eller slangen som ska över bijorden - finnes det at köpa hos typ Btema, Jula C-O etc? Eller kan jag bruka teip?
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Biledaren kopplar du ihop med den gul/gröna skyddsjorden, minst i matande ände men gärna i båda ändar. Biledaren, eller närmare bestämt aluminiumskärmen, är avsedd för att minska elektromagnetiska störningar.
Åjo, det ökar också säkerheten vid mekaniska skador.
Vill man minska elektromagnetiska störningar bör den endast anslutas på ena änden. Vill man maximera skydd så ansluts bägge ändarna.
Jag kan tycka att det typ kvittar.

Isolera ej med gul/grön slang, utan gärna transparent. Då biledaren inte har skyddsjordsfunktion, utan bara är ansluten till skyddsjord så kan man undvika förvirring.
Dock bättre med gul/grön slang än ingen alls. ;)

Tape kan väl också funka, men det är ju så kladdigt. ;)
 
Fast är det inte just skyddsjordsfunktion den har? För att skyddsjorda kabelns alu-hölje. Eller är det primärt ett störningsskydd?
 
Vid brytare brukar jag klippa biledaren. Är det en treledare klipper jag även skyddsjorden.

Sedan så finns det inget krav på att isolera biledaren i dosor och armaturer, endast i centraler. När man var ny var man väldigt nitiskt med slang över varje biledare, men det avtog efter ett tag.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.