Vi står inför en totalrenovering av vårt badrum som vi ska göra själva enligt alla branschregler osv.
Jag skulle vilja ha ett frostat runt, öppningsbart fönster ovanför badkaret, i väggen som är mellan badrummet och intilliggande kök. På det sättet får vi in lite dagsljus, vi kan ventilera och det skulle vara SÅ snyggt! Badrumsväggen skall vara helkaklad.

Jag tänker att det skulle kunna vara ett typ av båtfönster och eftersom de ju sitter på båtar och utsätts för massor av vatten, borde det väl kunna funka även här?

Vad finns det för regler här? Tror ni på detta? Kan man / får man göra såhät?

Innerligt tacksam för alla råd, från er kloka och kunniga människor :D
 
Har du yttertak ovanför badrummet? Isåfall tycker jag att du ska överväga ett takfönster för ljusinsläppet istället. Om det är praktiskt svårt så kanske du kan använda en ljustunnel.

En vanlig lösning på ditt problem är ju att använda glasbetongblock, men det känns ju inte riktigt lika kul som ett båtfönster.
 
Tack, men nej, vi får inte sätta in takfönster (bostadsrätt) tyvärr...
 
Jag är ingen expert men har ett liknande problem i mitt badrum och det jag kommit fram till är att man inte kan ha ett fönster i våtzon 1 (vilket det är ovanför ett badkar) och uppfylla reglerna 100%. Tyvärr.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Såg att du ville ha det öppningsbart för att kunna ventilera. Vanligtvis har man frånluft i smutsiga utrymmen (bad, kök, tvätt). Så jag tror inte det är så lämpligt att släppa ut fuktig luft i i resten av huset. Så mitt förslag är ett fast fönster och istället komplettera med en fuktstyrd frånluftsfläkt.

Om det regelmässigt går att montera ett fast fönster i den aktuella zonen överlåter jag till någon annan, men annars finns ju alltid glasbetong som är beprövat för att få in dagsljus.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Ja, jag misstänkte att det inte skulle gå. Förutom att det vore fint så skulle det varit bra med lite tilluft längre in ifrån badrummet, eftersom frånluftsventilen sitter precis vid dörren...:screwy: vet inte om det är normalt, men jag skulle ju velat ha den i motsatt vägg. Men visst, glasbetong kan funka fint som en kompromiss :) Tack!
 
Jag har för mig att man får göra avsteg från BKRs branschregler så länge som man motiverar och dokumenterar det ordentligt. Jag skulle kolla saken med försäkringsbolaget.

I praktiken har jag svårt att se något problem med en båtventil i våtzon 1.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Ja, i praktiken håller jag med dig Pelpet! Men sedan när är det sunt förnuft som gäller ;-) speciellt i försäkringsfrågor...
 
Hörrni:rolleyes: FÅR man sätta glasbetong i mellanvägg i zon 1, dvs ovanför badkaret?
Kolla vad vackert det kan bli!(y) Badrum 044.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.