Den "döda" ytan är ju minimal jämfört med allrummet utanför barnrummen, där halva rummet bara är dörrar.

Har du förresten nån källa till att det måste vara minst 3,7 meter breda sovrum bredvid garage? Visst finns det märkliga regler, men inte hur märkliga som helst.
 
Jo, den är mindre. Men det känns som att man borde kunna nyttja den bättre. T.ex. placera om lite så man får mer förvaring där.

Det är byggbestämmelserna som är så. 3,70 * 3,30 är minsta mått för stora sovrummet enligt kommunen.
 
Men det är alltså inget krav att det är 3,7 meter från garageväggen till hallväggen om man har ett sovrum där (vilket var vad du skrev), utan det går lika bra att ha 3,7 meter på andra hållet?
 
Jag kanske var lite otydlig där. Det går bra med 3,7m åt vilket håll som helst.
 
Hittar inget om 3,7 meter. Närmaste jag kommer är detta:

"Bostadsrum

Ett sovrum per tillgängligt plan bör medge utställd sängplacering, så att
man kan nå sängen med rullstol från minst en sida.
(utrymmeskrav 1 300 mm)

Man bör kunna köra fram till fönster sittande i rullstol."

http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdokument/Byggnadsnämnd/Råd för förbättrad tillgänglighet.pdf

Men det är bara råd. Intressant frågeställning för oss som håller på få hus ritat. Ser att arkitekten ritat 3,3 x ca 4, han kanske vet nått som inte jag vet :)
 
Du har helt korrekt. Det är den regeln/lagen jag syftar på.
De beräknar i detta att en standardsäng är 180cm samt att utrymmet på andra sidan av sängen måste vara minst 60cm.
Vilket då ger 130 + 180 + 60 = 370cm.
 
Jag har ett par bekanta som precis fick avslag på sitt bygglov för att de gjort sitt sovrum endast 360cm, så de kan vara ganska hårda.
Något som också är lite spännande är att det är bygglovsherrarna som väljer vilken som räknas som gavelvägg för sängen. Så har du otur med att de tycker tvärt om mot dina planer så kan man få bli ledsen.

Tycker de t.ex. att er vägg på 3,3 räknas som sängens huvudgavelvägg så går det alltså förmodligen inte igenom... :(
 
Nä, nu läser du bibeln som f*n själv. Ett sovrum per våningsplan står det. Det står INTE att det måste vara plats för dubbelsäng, och det står inet att det måste finnas utrymme på båda sidor. 1300+900 på bredden och 2000+1300 på längden OM fönstret är på kortsidan mitt emot huvudgaveln blir det, dvs 2200*3300. Om vi istället antar att det är ett av barnrummen som är det tillgängliga är ju fönstret på samma vägg som huvudgaveln, då räcker det faktiskt med 2200 * "tillräckling långt för att få in sängen" eftersom man då kommer fram till fönstret direkt bredvid sängen som redan har rullstolsutrymme.

Det handlar inte om vad de tycker, utan om hur reglerna är. Dina bekanta måste ha haft andra problem med sin planlösning som gör att det enda lämpliga rummet att handikappanpassa var det stora sovrummet, tex att de andra ligger på ett annat plan.
 
Anna_H. Tack för din respons. Uppskattas dock om du håller en neutral och vänlig ton.

De byggde precis detta hus med denna planlösning (dock med 10cm smalare sovrum) och de fick exakt den respons jag skrev tidigare. Möjligt att andra kommuner tolkar reglerna olika, men så är fallet där vi är bosatta.

Det enda sovrummet som är kan räknas som handikappanpassat är det vi har diskuterat.
Och där säger reglerna att man ska ha 1,3m på ena sidan av sängen + att en standard dubbelsäng räknas till 1,8m + att det ska finnas 0,6m över på andra sidan. Detta ger 3,70m.
När de gjort sin lilla ändring så att rummet uppnådde detta mått så fick de igenom sitt bygglov.
 
Det gör jag alltid. Om du menar kommentaren om att du läst byggreglerna som f*n läser bibeln så ligger det inget respektlöst och oneutralt i det, det är ett vedertaget uttryck som innebär att läsa in mer än vad det står. Nu är det tydligen handläggarna på er kommun som gjort det och hakat upp sig på att just det sovrummet måste vara anpassat OCH rymma en dubbelsäng.

Så är dock inte fallet, det går precis lika bra att ha bred dörr och tillräcklligt utrymme för rullstol vid en enkelsäng i ett av de tre andra rummen, de är ju också på bottenvåningen. Det går ju inte att bestämma i förväg vem i famlijen som ska vara handikappad och välja rum som är anpassat utifrån det. Tvärtom är det absolut vanligast att det INTE är det stora somrummet som är handikappanpassat. Hur gör man om bara det rummet är tillgängligt och det är ett barn som använder rullstol. Vilket av de tre andra sovrummen får du in en dubbelsäng i?

Som sagt, att det är det sovrummet som ska vara handikappanpassat finns det ingen grund för i reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.