Hej, jag planerar på att gjuta en stödmur (istället för att sätta kansten) på en totalt 60m lång sträcka på diverse ställen i trädgården, jag bara undrar lite hur jag bäst konstruerar gjutformen, hur djupt skall det vara och om det är något mer jag skall tänka på..

Tacksam för svar......

Vet någon var jag skall vända mig för att få bästa pris på de ca 3 kubikmeterna betong som kommer gå åt vore det en bonus...
 
Det behövs mer information för att kunna komma med bra råd men generellt så är betong starkara än vad man tror så det krävs stadiga formar för att det ska hålla om du ska ha någon höjd på dem
 
Ok, den skall vara 10cm bred och på det högsta stället är den 30 cm över markytan

Jag bifogar en skiss på hur den kommer sträcka sig...

 
  • mur.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De runda bitarna blir spännande men som form så skulle jag ta formplyfa och sätta en 45X70 i toppen och en i botten längs formen. Sen slår du ned stolpar 45X70 i backen bakom formen. du behöver ockskå några snesträvor som håller in toppen på formen
 
Tack för tipsen, det är ju ganska bra om, det blir bra vid första försöket menar jag, annars har man ju att göra....

Fråga: kommer jag behöva armera den och hur djupt ned i marken skall jag gjuta?
 
armera ska man alltid....

Jag är ingen guru utan glad amatör så jag skulle lägga ett 10mm järn i botten och ett i toppen och däremellen skära remsor av armeringsnät.

Hur djupt den ska för att bli stadig har jag ingen anning om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.