Förra ägaren till vårt hus renoverade toalett med dusch utan att byta vattenlås/golvbrunn utan monterade bara den nya golvbrunnen över den gamla med en kort stos däremellan. Vi visste om detta vid köpet och att det finns risker med att göra på detta sätt samt att försäkringen inte gäller vid den typen av vattenskada. Dock tänkte vi inte på allt....

Märkte för en tid sedan att det luktade lite avlopp ifrån just duschen och det verkade inte hjälpa att tillföra vatten till vattenlåset (teorin om att vattnet dunstat bort då vi inte använder just denna dusch så mycket). Försökte därför att rensa vattenlåset och upptäckte då att vattenlåset hade större dimension än den nya golvbrunnen och därmed inte gick att lyfta ur.
Fick helt enkelt rensa vattenlåset på plats vilket ju i och för sig var möjligt eftersom den sitter med ett visst djup. Upptäckte då att packningen runt vattenlåset verkar saknas.
Slutade med att jag vände på "balken" som håller ner vattenlåset då den buktade betänkligt i samma riktning som skruven drog. Verkar ha hjälpt ett tag men nu är det tillbaka lite lukt.

Funderar på följande:

* Går det att lyfta bort den nya golvbrunnen (den kvadratiska delen) utan att påverka tätskiktet? Normalt sett alltså - är ju omöjligt att veta hur det är gjort hos just oss.

* Går det att få tag på nya packningar till så här gamla brunnar?

2013-02-13 11.14.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-02-13 11.15.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för eventuell hjälp!
 
Se sidan 14 i denna pdf. http://www.gelia.se/upload/279/jafo_gamla_golvbrunnar_0910.pdf

Där framgår att det finns en o-ring runt kanten till insatsen i golvbrunnen. Det är förmodligen den som inte tätar ordentligt. Det rostfria "gallret" ligger väl bara fastsatt ovan tätskikt. Någon expert på golv och vvs får uttala sig om det går att ta bort utan att skada tätskikt.
 
Tack för länken, även om det inte är exakt samma brunn som jag har så är det helt sant att det skall sitta en o-ring där. Det är den som fattas (jag benämnde den "packning").

Frågan är om det går att få tag på liknande - kanske är det en standard o-ring som du säger?

Den är hursomhelst inte helt lättbytt i och med att det måste göras i brunnen eftersom det inte går att ta ut vattenlåset som det är nu.

Det känns ju rimligt att gallrets infästning bara ligger ovanpå tätskiktet det gör ju allt kakel också...
 
Jag tror du förvirrar för oss genom att kalla både slukristen (den fyrkantiga metallramen och metallgallret) och brunnen för golvbrunnar. Om jag inte missförstått dig så har du alltså en gammal golvbrunn men nytt kakel och ny slukrist?

Det är möjligt att det går att knacka loss slukristen utan att skada tätskiktet, men det är långt ifrån säkert, jag skulle nog undvika det.
 
Så är det säkert! ;)

Ordet slukrist har jag faktiskt inte hört förrän nu. Men din observation är korrekt - det nya är slukristen (kvadratisk ram och löstagbart lock med hål i) och det gamla är vattenlås/golvbrunn av märke Wifa som sitter en bit nedanför slukristen.

Kan nog få dit en O-ring om jag kan få tag på en, skall kolla med min lokala VVSare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.