Vi är i skedet att påbörja förhandlingar med husleverantör gällande köp av ett nyckelfärdigt hus i prisklassen ca 2,7 MSEK. Många husbyggare som vi pratat med betonar att det är väldigt bra läge för att förhandla med husleverantörerna gällande lägre priser och extra tillval. Det är dock lite svårt att veta vilken storleksordning "rabatt/tillval" man ska sikta på och det vore ju dumt att gå in med för låg målnivå nu när det är gynnsamt förhandlingsläge. Ni som nyligen tecknat avtal med leverantörer, hur mycket "rabatt/tillval" har ni fått?
 
Det är nog lättare att få tillval på köpet än att få rabatt på priset, skulle jag gissa.
 
Vi sitter just nu i förhandling med flera. Jag har en lång excellista så jag jämför äpplen mot äpplen eftersom det är som du säger att vissa saker är "standard" hos vissa och hos andra är det tillval. Det märks dock tydligt att det är köparens marknad för när vi suttit i möten så är de snabba att säga att det visst kan ingå osv. Vi står nu mellan 2 leverantörer och jag kontaktade den 3:e och sa att de låg ca 400 000 kr högre i pris än de andra. De kom tillbaka direkt och sänkte med 150 tkr så jag tror att utrymmena finns men det gäller att läsa på läxan och vara noga i sina specifikationer.
 
en säljare sa en gång till mig,att prutar de hårt ? ja då har dom lagt på det dubbla
 
Trivselhus har ett "jubileumserbjudande" under 2013, som innebär att de lämnar 100 000 kronor i rabatt för deras hus i katalogen Houses. Kanske ett riktmärke att sikta på, oavsett leverantör?
 
Jag har precis förhandlat klart och det slutade med en så kallad visningsrabatt på 5% samt tillval för 135000kr inkluderade. Känner mig nöjd med den rabatten med tanke på att en annan vi hade kontakt med var väldigt ovillig att förhandla.
 
Men hur mycket visningar måste ni ställa upp på för den rabatten?
 
4 ggr samt en öppen visning. Tycker det känns helt OK för en så pass bra rabatt.
 
Vi förhandlade 2010, byggde året därpå, så mina uppgifter är inte dagsfärska. Det som är svårt är att man, för att vara i riktigt bra förhandlingsläge, helst likt Timfelix, bör ha flera alternativ när man förhandlar. Vi hade sorterat bort andra husleverantörer och satt bara med vårt "färdiga" förslag hos husleverantören och därmed ett rätt dåligt utgångsläge. I vårt nybyggda område är det flera som förhandlat in visningsrabatt, men bara ett hus har faktiskt visats. Vårt hus har så mycket tillval att det inte längre liknar husleverantörens kataloghus, så att använda det som visningshus är lite knepigt. Vi lyckades endast avrunda summan och sedan förhandlade vi in en kamin, men annars nada. Men som sagt, det var då det.
 
Marlun017,
menar du att ni fick 5%av huspriset för dessa visningar? T.ex huset kostar 2 milj 5% = 100.000. Otroligt bra.
 
Skicka samma ritning till flera företag så ser man vilka som ligger rätt i pris, hur mycket rabatt man får är ju väldigt olika beroende på hur mycket för högt priset ligger från början. Sen är det inte helt enkelt i praktiken att få svar på samma hus har jag själv märkt efter att ha skickat samma ritning till 8 företag, blir att jämföra äpplen med päron med fruksallad då alla kommer svara på sitt eget sätt. För mig låg dyraste storleksordningen 15% högre i pris jämfört med billigaste.

Skrev kontrakt häromveckan, med det företag jag skrev med fick jag 50 000 i rabatt i rena pengar vilket fanns med default från början så de pengarna var då pålagda för att kunna dras av direkt (fanns ursprungligen en tidsfrist kopplad till rabatten men rabbaten fanns så klart kvar även efter tidsfristen löpt ut då de redan visat att prutmånen fanns), sen fick jag grejer jag gissar har ett värde nånstans på 15 - 25 000 extra med som var mer förhandling.
 
Ja, jag fick 5% av huset på 2,7Msek
Värdet för tillval uppskattat till närmare 5%, om jag hade köpt det själv. Husleverantörerna har naturligtvis bättre priser på tillvalen så för dom motsvarar det mycket mindre.
 
Marlun017: Vilken leverantör är det du köpt av?
 
I trakterna runt oss verkar det som om villabyggandet precis börjat ta fart igen, efter att ha stått stilla ett tag..vet inte om trenden finns på andra håll. Leverantörernas mest desperata tid kanske har varit..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.