mycke_nu skrev:
En fjärrstyrd garageportsöppnare löser väl det lilla problemet?
Förutsätter logiskt tänkande på stadsbyggnadskontoret :rolleyes: jag provade inte ens ;) Det logiska hade ju varit att det kunde stå ett nytt garage där det gamla står eftersom det är ok att ha kvar det gamla.
 
Jag börjar bli riktigt nervös nu, vem vet mitt framtida drömgarageprojekt kanske stoppas innan det ens hinner påbörjas! :/ Vill verkligen inte ha portarna i sidled så jag måste göra en 90 graders sväng på infarten för att ta mig in. Återstår att se då jag tar kontakt med kommunen ifråga!
 
Idag var det befolkat på kommunen, och jag har lagt ned många timmar under julledigheten på att rita upp husets utsida, garaget som det är nu och hur tomten ser ut!

Jag var till kommunen och kollade läget, och mycket riktigt är det 6 meter som gäller från asfaltskanten till garaget! Det är mycket petigt pga snöröjning.

Dock så underlättade det en hel del om jag har kvar infart även bredvid framtida garaget ,alltså där den är nu! :) Så det verkar lovande! Bara sätta sig och rita upp ett drömgarage med dubbla portar rakt mot vägen och ny infart! :D

Bara börja fundera på djup och bredd av garage, samt kanske förhöjt innertak till en lyft! Nu ska här funderas och lär säkert ställa en och annan garagefråga! ;)

På bilden är det röda tomtgränsen!

Bygglov.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick igår ett samtal från kommunens bygglovsavdelning. Han jag pratat med sa att det kommer inte att gå för mig att bygga ett dubbelgarage och vrida så portarna är mot vägen. Det ska vara 6m till tomtgräns enligt teknik och gatuavdelningen! Han, alltså bygglovsavdelningen, skulle inte neka dock.

Det jag nu funderar på är vad exakt gäller. Enligt honom tidigare så var det 6m till vägkant, men nu i telefon sa han 6m till tomtgräns. I mitt fall är det en skillnad på 2,4 meter så det är viktigt för mig att få veta. Är det till gatukant så kanske jag ändå kan ha portarna mot vägen!

Är det någon som vet var jag kan läsa bestämmelserna för detta?! Borde väl finnas någon lagtext eller liknande som de använder att grunda sina beslut på?

Kanske slutar med att mina drömplaner om ett garage går om intet! :/ Alla tips mottages tacksamt!
 
I de flesta fall är ju gatukant och tomtgräns samma sak, så du får nog helt enkelt ringa gatukontoret och fråga. Det borde vara gatukant, men om det finns en framtida tanke om cykelbana elelr nåt sånt kan det vara tomtgränsen som gälelr ändå.
 
Anna_H skrev:
I de flesta fall är ju gatukant och tomtgräns samma sak, så du får nog helt enkelt ringa gatukontoret och fråga. Det borde vara gatukant, men om det finns en framtida tanke om cykelbana elelr nåt sånt kan det vara tomtgränsen som gälelr ändå.
,Det har varit en trottoar där diket numera är. Vet inte när det togs bort! Så förrut var tomtgränsen samma som där trottoaren började. Numera är trottoaren ersatt av ett dike på 2,4m fram till vägens kant!
 
Ofta finns bestämmelsen för att det ska finnas plats för en bil framför garaget. Då är det ju tomtgränsen som gäller då du inte har rätt att ställa halva bilen på annans mark...
 
bergenudd skrev:
Ofta finns bestämmelsen för att det ska finnas plats för en bil framför garaget. Då är det ju tomtgränsen som gäller då du inte har rätt att ställa halva bilen på annans mark...
Ja, jag är helt med på det! Men det jag undrar är var jag kan läsa om denna bestämmelse?

Sedan så tänkte jag ha kvar infart bredvid garaget också, tycker det borde påverka!
 
Borde stå i detaljplanen, annars är det en policy som kommunen arbetar efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.