Hej,

Planerar att bygga lite hemma och tänkte höra om det finns några kommentarer eller tips som kan hjälpa oss att hitta rätt.

Huset ligger utomplans så det finns inga direkta begränsningar.

Tacksam för tips och kommentarer!

Bifogar en bild på huset idag och en från sketchup med tillbygge i två våningar.

_ (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tillbyggnad.jpg
 
Utifrån ser det ju trevligt ut, det är ju ändå bara en vägg där idag.
Fast det borde väl vara nån dörr där nere nånstans också, elelr kommer det på baksidan?
 
Bra tips! Jo en dörr vore bra där nere. Skall fundera lite på hur det skulle gå att lösa. Tack!
 
Blir inte tillbyggnaden väldigt smal? Eller ska du även bredda orginal delen av huset? Om man kollar fotot så ser det inte ut att var mer än Max 4 m bredd som du ska bygga till. Isolerade väggar osv så blir ju innermåttet 3-3,5 m brett men väldigt långt
 
Det ser ut som du tänker dig olika nivå på de nya delen och den gamla? Tänk då på tillgänglighetsreglerna. Kolla med kommunen innan du lägger för mycket tid eller pengar på ritningen.

Tidigare var kravet att det måste finnas en våning där en rullstol kan komma in, och komma åt en sovplats, kök, och badrum eller duschrum. Nu tror jag de har ökat kraven så att även ett vardagsrum skall vara tillgängligt.
 
Jag tycker det ser ut som om övervåningen på nya delen är i höjd med den större elen av det gamla. Tillgängligheten beror ju isåfall på om entrén ligger i den lägre eller den högre delen, men det ser ut som om det sicker u en trapp till höger, så troligen krävs det ju enligt de reglerna allt sådant i den minsta, låga delen, elerl en möjlig entre på baksidan på den högre nivån, som ju blir det största våningsplanet.

Vore fint om vi kunde få se lite planlösningar och en bild rakt uppifrån.
 
Måttet utvändigt är 5300 mm så riktigt så smalt är det inte. Men som du säger så stjäl ju väggarna en del
 
Intressant med kraven som nämns. Har tänkt att det blir ett badrum i samma nivå som gamla delen. Sen så blir det sovrum uppe och nere i nya delen.
 
Har du tomtkarta? Då blir det lättare att bidra med idéer.
 
Här kommer en bild uppifrån samt planlösning.

Det är tänkt att utnyttja tomtens lutning och därmed bygga två våningar trots att taket blir i samma höjd som gamla taket. Det blir dock lite krångel med en trappa inne då ingen av de nya golven blir i samma höjd som förut. Endast toaletten i den nya delen samt en liten hall blir i samma höjd. Hoppas det går att förstå beskrivningen. Tomtkarta ligger bifogad också. getmap.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppifrån.jpg Planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser väldigt knostigt ut. Vad är syftet med den tvärgående korridoren? Tror du ska be en arkitekt om hjälp för det där ser bara ut som en väldig massa små utrymmen.
 
Planeringen av de inre väggarna är inte klar därför ser det lite konstigt ut. När jag gjorde denna version så testade jag om det skulle gå att göra två sovrum i framtiden. Men vi tänkte ha det som ett stort rum till att börja med. Kommer sannolikt gå via arkitekt senare då jag ritat allt själv hittills
 
PKL01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är inget färdigt förslag. Bara en hint om att du har en jättefin slänt och ett hus som redan genomgått ett tillbygge, där man varit mån om att låta byggnaden följa markens konturer. I den andan bör du fortsätta.

Istället för att bygga ut med ny takvinkel bör du hävda befintlig takås. Du bara förlänger takstolsbenen på ena långsidan, och bygger ut mot söder, så långt bergslänten tillåter. Hur man bäst tar ut slänten kräver detaljstudier på plats. Det är också viktigt att fundera nog över alternativ grundläggning. Plintar kan bli både bättre och billigare än gjuten platta. Det är många varv kvar innan man kan börja resonera planlösning.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Hej Billy_Baver, tack för skissen! den idén skall jag genast rita på i sketchup.
 
Så här blev det till sist efter många månaders funderande.
20140124 025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.