Håller på att renoverar upp ett gammalt hus som byggdes 1940. Efter en del spånande så kom vi fram till att plocka bort en innervägg mellan 2 rum på övervåningen. Frågan är nu om detta låter sig göras.
Takstolarna är vad som kallas mansardtakstol/bruten takstol. Såvitt jag förstått det ska dessa stolar istortsätt vara självbärande, har jag förstått fel?
Väggen som vi planerar att ta bort är gjord av stående kraftig timmer, gissar på ca 100mm tjocklek och ligger 90° vinklad mot takstolarna. Vi har tänkt oss att det blir ett hål på ca 2400mm. Så dörren till höger i bild åker bort sen alla "stockar" fram till de 2 sista till vänster. Det blir alltså inte så att vi river hela väggen utan bara gör upp en större öppning.
Tror ni detta låter sig göras utan förstärkning? Ska även tillägga att resten av husets inner och ytterväggar består av samma typ av timmerstockar, så ganska så solitt byggt.
IMG_20130211_150402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilar taktstolarna direkt på väggen eller är det takplank i mellan? Går takplanket mellan väggen och takstolen så är den mest troligt inte bärande. Jag skulle nog ta dit en konstruktör som kollar på det i vilket fall som helst. Dessutom krävs det bygglov om man ska ändra på bärande delar.
 
Takstolarna eller rättare sagt hanbjälken i takstolarna vilar på den längsgående liggande balken i överkant av bild. Takbräderna fortsätter inte tillandra rummet.
 
DaHooF skrev:
Väggen som vi planerar att ta bort är gjord av stående kraftig timmer, gissar på ca 100mm tjocklek och ligger 90° vinklad mot takstolarna.
Takstolarna eller rättare sagt hanbjälken i takstolarna vilar på den längsgående liggande balken i överkant av bild. Takbräderna fortsätter inte tillandra rummet.
Rätt mycket som antyder att detta kan vara en s.k. hjärtvägg och att det i sådana fall krävs någon form av avväxling, t.ex. en balk under eller fler strävor i takstolen om väggen ska bort.
 
Tack för snabbt svar! Det får nog bli så att vi lämnar väggen intakt och kanske vidgar dörröppningen 10-20cm samt ökar höjden så jag slipper dunka huvudet i karmen jämnt och ständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.