Inom kort ska jag installera en måttbeställd duschhörna, som består att två väggar och en dörr. Glasmästaren levererar även beslag som gångjärn, silikonlister och kromade amrar som ska fästas i väggen och fixera glasväggarna i överkant. Det ofrånkomliga tycks vara håltagning i (betong)golvet för 4 stycken beslag som ska fixera glasväggarna i nederkant.
Det vedertagna säger att inga genomföringar får göras i golvet förutom golvbrunn och avlopp. Min fråga ter sig närmast retorisk, men blir det verkligen fel om jag sätter dit mina beslag i golvet (manschetter finns)?
 
Jag hade inte borrat i golvet bredvid duschplatsen! Måste gå att limma eller använda dubbelhäftande tejp för att fixera glasväggarna mot golvet.
 
Dubbelhäftande tejp på en extremt vattenbegjuten plats som golvet i en duschhörna? Funderar på på lim, kanske något epoxybaserat, men har aldrig tidigare testat på klinker, och speciellt inte i kombination med vatten. Får troligtvis utföra ett antal fältprov.
Glasbeslag - http://www.glasbeslag.com/brusebeslag.aspx
 
3M har en dubbelhäftande tejp som klarar det. VHB-tape (Very High Bond).
 
Det finns ju massor av glasväggar i dusch utrymmen som är enbart är fästa med glassilikon. Åker väldigt mycket i mitt jobb och ser det dagligen på hotell installationer. Precis hemkommen från asien och har bott på minst 6 hotell där man hade hela glasväggar fästa i vägg och golv med enbart en sträng silikon på in resp utsida.
Kollade extra noga eftersom jag själv snart skall göra glasväggar i min dusch i källaren.
 
Silikon fungerar bra!
INTE borra!

//Anders
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Precis hemkommen från asien och har bott på minst 6 hotell där man hade hela glasväggar fästa i vägg och golv med enbart en sträng silikon på in resp utsida.
I mitt fall kommer endast två små beslag utgöra kontaktytan, vilket gör att jag oroar mig en aning att silikon inte kommer att hålla, men jag vet inte förrän jag testar. 3M VHB-tejpen verkar ok på papperet. Välkomnar fler förslag.
 
Hade inte gett mig på att borra i golv i badrum!
Antingen andra duschväggar/glasväggar (beslag) eller fästa enbart med silicon/lim!
Tillförde inte mkt hjälp åt dig, men att hitta ett lim som håller bör inte vara problem. Du kan ju idag fästa upp det mesta på kakel/klinkers med enbart lim...

Mvh
Thomas
 
Fäst en aluminium (eller plast) fyrkantsstav i golvet med silikon och skruva beslagen i den istället...

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Borra inte vad du än gör! Det är att be om problem :)

fixera duschväggen och fäst med silikon, håller utan problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.