MathiasS förklarade här ovan att det är för att avståndet måste vara minst 50cm för ett rökrör utan isolering.

exerg skrev:
Det kanske är så att väggen och taket är av mur resp betong och isoleringen är till för att hålla någorlunda dragtätt?
 
Men så här står det ju i NVI's anvisning:

Viktigt!
Säkerhetsavståndet till närmast brännbara material är för:
• Helisolerade skorstensmoduler 50 mm.
• Halvisolerade skorstensmoduler 80 mm.
• Oisolerade anslutningskanaler 300 mm vid vertikalt montage. 500 mm vid horisontellt montage.
Säkerhetsavstånden förutsätter att eldstaden ej avger högre rökgastemperatur 450ºC
Om ovanstående säkerhetsavstånd minskas skall aktuell skorstensfejaremästare omgående rådfrågas.

Ja, antar att åtminstone måttet för det oisolerade röret gäller generellt oavsett fabrikat. Och isåfall kanske inte installationen är tokig ur brandsäkerhetssynvinkel? 30cm är det väl till väggen....?

Genom bjälklaget ska det vara helisolerat och det är rimligen därför det ser ut som det gör,..
 
Ja det är mer än 30cm till väggen. Så du har alldeles rätt, brandsäkerhetssynvinkel så är det godkänt och det är helisolerat genom bjälklaget.

Så kåpa/låda är för att få det snyggt!

Tack för hjälpen allihopa!

/Richard

MathiasS skrev:
Men så här står det ju i NVI's anvisning:

Viktigt!
Säkerhetsavståndet till närmast brännbara material är för:
• Helisolerade skorstensmoduler 50 mm.
• Halvisolerade skorstensmoduler 80 mm.
• Oisolerade anslutningskanaler 300 mm vid vertikalt montage. 500 mm vid horisontellt montage.
Säkerhetsavstånden förutsätter att eldstaden ej avger högre rökgastemperatur 450ºC
Om ovanstående säkerhetsavstånd minskas skall aktuell skorstensfejaremästare omgående rådfrågas.

Ja, antar att åtminstone måttet för det oisolerade röret gäller generellt oavsett fabrikat. Och isåfall kanske inte installationen är tokig ur brandsäkerhetssynvinkel? 30cm är det väl till väggen....?

Genom bjälklaget ska det vara helisolerat och det är rimligen därför det ser ut som det gör,..
 
"RichardKemner MathiasS förklarade här ovan att det är för att avståndet måste vara minst 50cm för ett rökrör utan isolering." från brännbart, ja. Är taket av betong är det icke brännbart. Skulle taket på bilden vara av brännbart så är det ingen chans att vara enl reglerna. Förutom 6 cm (2 x 3 cm) isolering skall det vara ytterligare 5 cm till närmast brännbara, Dessutom ser röret falsat ut vilket inte överenstämmer med de 3 mm godstjocklek som bör vara i dolda(isolerade) rör. Det får nog vara en ovanligt "snäll" sotare om det ska gå igenom en brandskyddskontroll.
 
När vi köpte ett hus var säljaren jättenoga med att det fanns besiktningsprotokoll, men läste man det så fanns det allvarliga anmärkningar som ej var åtgärdade. Installationen var från 1980 och var det konstigaste brandmännen sett :) De t om fotade.
Jag läste protokollet efter att brandkåren varit och hälsat på . Så mitt tips: få tag på protokollet och läs det :)
 
Idag har jag varit i kontakt med sotaren, han säger att den är besiktigad, men jag sa att jag ville att han skulle komma och kolla på den iaf. Så imorgon så kommer sotaren!

/Richard
 
Nu har sotaren precis varit här. Kaminen är besiktigad och allt är i sin ordning. Det sitter mineritskivor i både tak och vägg.

/´Richard
 
  • Gilla
Claesk och 2 till
  • Laddar…
Det var ju bra, då är det bara lite estetik som saknas..
 
När jag byggde egen skorsten för ca 10 år sen var man tvungen att ha ett obrännbart schakt runt det isolerade rökröret med minst 50 mm luftspalt in till isoleringen.
 
Kolla även upp med kommunen att bygganmälan för kaminröret är gjort. Jag var tvungen att göra det när jag satte in kamin i vardagsrummet 2008 och då använde jag rökkanal för gamla oljepannan i befintlig murstock.

Kanske rentav behövs bygglov i detta fall?

Vem vet vad försäkringsbolaget beslutar i fall det blir en brand i detta system? Besiktat av sotaren torde väl vara ok ur brandsäkerhetssynpunkt, men om det inte finns registrerat som en del i fastigheten så kanske försäkringsbolaget har nåt kryphål?
 
Sotarn har väl någon slags anmälningsplikt till kommunen, som i sin tur har ett register på eldstäder?
 
bygganmälan är det som krävs för en installation av en eldstad och avgasrör. Och ja, sotaren anmäler till kommunen när man gör installationsbesiktningen och brandskyddskontrollen.
 
Sotaren gör ingen bygganmälan så det måste man göra själv. Korrekt ordningsföljd för att göra det lagligt.

1 Bygganmälan , krävs normalt några veckor till nån månad innan installation.

2 Installation ( Viktigt att kamin+rör är typgodkänd då sotaren kollar detta vid besiktning.)

3 Besiktning av sotare. Lita inte på att sotaren skickar in nåt intyg, se till att få en kopia.

4 Skicka in kopia på besiktningsprotokoll till kommunens bygglovs hantering för att begära slutbevis.
 
MathiasS skrev:
bygganmälan är det som krävs för en installation av en eldstad och avgasrör. Och ja, sotaren anmäler till kommunen när man gör installationsbesiktningen och brandskyddskontrollen.
Detta kan ju misstolkas. Sotaren gör en anmälan men inte en bygganmälan. Fusion har gjort en bra sammanställning.
 
mulpac skrev:
Om du ska ha rökröret oisolerat måste du ha minst en halvmeter till brännbart material. Går att minska till 25 cm om du monterar ett strålningsskydd med luftspalt.

Var kan man hitta ett sådant strålningsskydd med luftspalt? Har googlar mig blå efter en butik som har det. Ska man låta tillverka det själv är det bra om man vet hur det ser ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.