Vad kan man behöva betala för en "enklare" konstuktionsritning av en mindre gäststuga? Är det arkitektfirmer eller byggfirmor man ska vända sig till?

Jag håller på att förbereda bygglovsansökan för en gäststuga vid fritidshuset. Kommunen verkar inte vara så nitiska med detaljerna men jag antar att jag fortfarande måste skaffa nån sorts konstruktionsritning.

Vi snackar knappt 30m2 ungefär enligt skissen nedan. Hur detaljerad behöver konstruktionsritningen igentligen vara, nån som har några exempel att visa? Jag antar t ex att icke-bärande innerväggar inte behöver vara med. Ska grundkonstruktionen ingå?

Gäststuga_översikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Martin
 
Det beror på din kommun vad de vill ha.

Jag nöjde mig med vyer av alla fyra sidor plus planlösning på mitt uthus samt en situationsplan som visade var på tomten den skulle stå .
Blev bygglov rakt av på det
 
Hemmakatten
30kvm är inte så litet. Och eftersom du ska ha den som gäststuga bör du kanske bifoga mått på takstolarna åtminstone. Det blir väl nåt slags samråd innan byggstart där detta kommer att tas upp. Ska du ha vatten och avlopp eller braskamin måste du ta med det i bygglovsansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.