Funderar på att köpa ett gammalt hus, byggt nån gång på 30-40-talet. Huset har eternitfasad som jag vill byta ut till något vackrare och samtidigt passa på att tilläggsisolera.

Om man ska göra detta "by-the-book" - vad innebär detta?

- Får man göra det själv?
- Behöver man tillstånd?
- Behöver man utbildning?
- Om man lejer bort det; vad skulle det kosta? (ca 75 kvm fasad)
- Deponiavgift?

/V
 
Man får göra det själv.
Man behöver inget tillstånd, men kolla för säkerhets skull med din kommun, de kan ha specialregler runt avfallshanteringen.
Det finns så vitt jag vet inga utbildningar för hempulare, även om man skulle viljat.
Vet ej vad det kostar, men dyrt.
Deponiavgift varierar från kommun till kommun. Här i Stockholm får privatpersoner dumpa gratis (begränsad mängd), min uppgift är ett par år gammal, så det kan ha ändrats.

Du bör kontakta kommunen för att få reda på villkoren runt deponi. Här skall det slås in i dubbla plastsäckar, och märkas med asbest, det finns maxmått på varje paket, det skall gå att få igenom en lucka i en container. Containern öppnas bara efter att personal har besiktigat paketet.

Om du gör det själv så är huvudregeln att undvika att såga i plattorna, helst undvika att spräcka dem. Använd en bra andningsmask. Klä om dig utomhus (med masken på), ta inte in dammiga kläder i huset. Stäng ventiler så att inte damm kommer in i huset. Använd kläder du kan slänga efteråt.

Skaffa en riktig halvmask, med rätt sorts filterpatroner, inte bara sådana där engångsmasker man sätter över mun och näsa. MIn erfarenhet är att de inte sluter tätt.
 
  • Gilla
Eddi Thomason och 2 till
  • Laddar…
Var inte rädd för eternit. Eternit är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift. Det enda som är skadligt är dammet som bildas om man krossar, sågar eller borrar i plattor. Är det utomhus minskar det exponeringen kraftigt. Våt eternit dammar mycket mindre än torr. Arbetsmiljöverket rekommenderar halvmask med P3-filter vid nedtagning av eternit utomhus, och det gäller vid yrkesverksamhet. Gör man det bara några få gånger i livet så tror jag att man med gott samvete kan skippa masken om man av någon anledning inte trivs med masken. Riskerna med asbest är direkt kopplade till exponeringens storlek och tid.

Nedmontering kan kosta ca 100000 för en fasad om man lejer bort det.

Här i Falun är det fritt att dumpa eterniten i en container på soptippen. Man behöver inte slå in det utan det är bara att slänga in.
 
Spara eternitfasaden om det är möjligt. Dessa hus börjar bli sällsynta och snart är dom borta allihopa.
Då är du unik med ett eternithus, som då betingar ett högre värde än om du har en vanlig trä fasad... :cool:)

//AA
 
Jag har hört att man kan bygga in eterniten, bara lägga till isolering och träpanel eller vad man nu vill ha. Den gör ju ingen skada när den sitter där. Fast nu bor jag själv i eternithus och det finns inte många av dem här i stockholmstrakten, det finns en diskret charm. Tar du ner eterniten ändå, kolla om någon vill köpa hela plattorna för att laga sitt hus med.
 
Om du låter det sitta kvar se då till att det inte finns kvar ngn luftspalt bakom som ventileras, då har du inte så mkt nytta av nya isoleringen.
 
Finns där bara Eternit med asbest eller också utan asbest? Hur vet man att man har Eternit med asbest?
 
Eternit är väl från början ett produktnamn... Det är cement blandat med asbest så har du något med Eternit är det asbest i det!

Som sagt tidigare här är det ingen större fara att ta ner det bara man är försiktig. Ofta spricker dock plattorna vid spikarna så där kommer ju en del damm men med ett andningsskydd har man inget att oroa sig för.

Köp en Sundström halvmask, de är bekväma och lätta att andas i!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.