Att tänka på när man bygger nytt.

Som man skriver så är kontraktet väldigt viktigt men jag tycker man ska också ta en kredit upplysning på företagen som man bestämt sig för. Sen ska man använda AF-del och byggbeskrivning som beskriver exakt hur bygget ska byggas samma som stora byggarna använder.

Är man inte kunnig så är mitt råd ta in expert hjälp dom ser ganska snabbt vad hantverkarna går för och man ser om man sviker i materialval för de finns många fallgropar så som följande.

Drevar runt fönstren fel (får inte luft tätheten då)
Bristande el dosor som går sönder med tiden.
glömmer att isolerar
drar för mycket el till varje elgrupp överbelastning
Felgjuten betongplatta man får ojämna golv.
missar kottlingen i golvbjälkarna
fel monterade armaturer i badrummet
glesar på fel avståndet längd på skruv om man har dubbelgips
Elgalvad skruvar eller spik ute (vanligt med utländska arbetskraft)
brunnar som skruvas fel som kan ge läckage.
klinkers som inte får fäste på hela plattan.
syll som infäst för dåligt
väggar som förankras på fel sätt.
mm.

De är självklar om man läser AMA o BBR men som byggarna missar.

Mitt råd är att lägger man ner miljonbelopp och litar på någon annan så ska man vara på byggplatsen nästa varje dag de är då man ser vad som sker och fråga sätt de som görs.
 
Om du nu är ett sånt jävla proffs varför bygger du inte ditt hus själv?
:)

Det finns inget en hantverkare älskar mer än att kunden hela tiden går runt och ifrågasätter det man gör. Det hjälper verkligen till.
 
Jo du början bli till åldern och de var de tredjehuset man byggde så kände som man ville att någon annan kunde bygga de så man kunde ta de lungt de är 3 huset jag bygg. Jag håller fortfarande på och ändrar på de dom byggt senast i går när en kontakt rasade ut då hade man använt jordkabeln som fas och kollade då proppskåpet vilken elektriker som har kopplat detta kan nog säga att han var bilmeck i stället.

Jag vet att den byggaren har byggt ett 50tal hus i Stockholm och sådan person borde man varna för. I dag jobbar jag med dom stora bolagen och ser hur illa villa branschen är med ruffel och båg. Har ett exempel på en känd husleverantör som räknade U-värde på en vägg då körde man genom isoleringen och tog inte med reglarna för att klara energikraven...

I dag skulle jag ta ledigt för att bygga huset själv eller ta in en besiktningsman som hjälper till. För den erfarenhet jag har är att släpper man är man blåst på kostnader eller fuskbyggt om man får fel personer.

Jag har jobbat med bra hantverkare med så vill inte klanka ner på alla hantverkare utan man måste vara observant.. Sen ser jag skillnaden på villa bygge och storprojekt använd AF del när man skriver kontrakt ta reda på vilka materialval man vill ha och skriv en byggbeskrivning då blir de Inge fel på hur man tolkar kontrakten för domstol tar de tid innan man får rätt och under tiden så öppnar man bolag o plundrar drar och sätter de aktiebolag man har kontrakt med i KK....

Har precis fått den erfarenhet om tvist med företag.
 
Redigerat:
Nu kanske du förstår min sits vill ju inte säga att alla byggare är så har jobbat med många bra med. Har man otur så hamnar man i min sitts...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.