Om snedväggarna är 120 cm höga funkar alla normala soffor, vår står utan problem ända mot väggen. I sovrummet har vi även sängen mot snedtaket, så jag gissar att Danne antingen har flackare tak eller väggen längre ut.

Vad gäller stå och kissa så googla gärna på prostataproblem: sitt och kissa så töms blåsan ordentligt och man fördröjer inkontinens, prostataproblem mm med många år. Själv har jag ju inte det bekymret att fundera på :-D
 
  • Gilla
bjornligan och 1 till
  • Laddar…
empame skrev:
Toadörrar måste väll gå inåt pga våtrumströskeln?

Ja, garderoberna är jag också väldigt tveksam till men jag har sett att många hustillverkare har så...
Utåt menar du väl?
 
  • Gilla
Ella
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Om snedväggarna är 120 cm höga funkar alla normala soffor, vår står utan problem ända mot väggen. I sovrummet har vi även sängen mot snedtaket, så jag gissar att Danne antingen har flackare tak eller väggen längre ut.

Vad gäller stå och kissa så googla gärna på prostataproblem: sitt och kissa så töms blåsan ordentligt och man fördröjer inkontinens, prostataproblem mm med många år. Själv har jag ju inte det bekymret att fundera på :-D
Jag missade att de var så höga. Vi har 38 graders takvinkel också, så jag antar att de drar in väggarna eller har aningen förhöjt väggliv. Jag tror vi har 70-80 cm höjd där snedtaket möter väggen vilket gör situationen lite annorlunda.
 
Självklart menade jag UTÅT vad det gäller toadörren 😊
 
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag gjort lite småförändringar enl era synpunkter...

Börjar det se ok ut? :)
 
Skulle även flyttat dörren till KLK så att inte den och toadörren kan slå ihop.

Vad är det för en trekant som är på toan? Dö-utrymme?
 
Jag upplever det som att övervåningen är ytineffektiv. Jag kan tänka mig att ni vill att den ska kännas luftig men jag tycker att den nuvarande planlösningen inte nyttjar den luftighet som ges av trappan, samtidigt som det blir en stor och bred gång mellan soffgruppen och klädkammaren. Jag tycker också att ni skulle kunna förbereda planlösningsmässigt för att bygga ett rum till - ett litet kontor eller gästrum. Det funkar under snetak om man har takfönster (guds gåva till mänskligheten). Kanske ni skulle kunna ha en takbalkong? Det vore rätt läckert om man hade en sån mittemot trappan - det skulle ge en väldigt ljus och rymlig känsla.
velux-takbalkong.jpg

Jag har inte någon färdig lösning utan mest några idéer. Typ byt plats på barnsovrummen och master bedroom, lägg toa och klädkammare på linje till höger om trappen, gör så att man går upp direkt till soffgruppen eller lägg den nära trappan. Släpp (kravet?) på att de mindre sovrummen skall vara lika.
 
Något i den här stilen var det jag tänkte.

övervåning.jpg
 
Klädkammaren i sovrummet ser väldigt liten ut, speciellt med tanke på takhöjden, så den hade jag prioriterat mer. Badrummet är ju visserligen svårmöblerad men ändå onödigt stor. Två förslag som jag kom att tänka på men det går säkert att komma på något bättre.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte att Apollonias kommentar angående klädkammaren var riktad till mig men jag tar åt mig ändå. Gästrum/kontoret som jag klämde in där borde vara ca 2,10 * 1,60. Då får man in en säng eller ett skrivbord under snetaket men man kan ändå stå upprätt i rummet. Med det obligatoriska takfönstret vinner man också takhöjd. Det ger en klädkammarstorlek på ca 200 * 150 i master bedroom. Är man lite finurlig sätter man in en skjutdörr där som helt fälls in i den 2,10 m långa väggen mot gästrummet. På det sättet kan man öppna hela klädkammaren och kan nyttja den väldigt effektivt.

OBS jag är inte sponsrad av velux :)
 
pelpet skrev:
Jag tror inte att Apollonias kommentar angående klädkammaren var riktad till mig men jag tar åt mig ändå. Gästrum/kontoret som jag klämde in där borde vara ca 2,10 * 1,60. Då får man in en säng eller ett skrivbord under snetaket men man kan ändå stå upprätt i rummet. Med det obligatoriska takfönstret vinner man också takhöjd. Det ger en klädkammarstorlek på ca 200 * 150 i master bedroom. Är man lite finurlig sätter man in en skjutdörr där som helt fälls in i den 2,10 m långa väggen mot gästrummet. På det sättet kan man öppna hela klädkammaren och kan nyttja den väldigt effektivt.

OBS jag är inte sponsrad av velux :)
Takfönster eller inte så tror jag att många skulle känna sig lite klaustrofobiska i ett sådant rum, 110 cm är inte högt och det är väl knappt att dörren får plats även om takfönstret ger några extra centimetrar. Men om det vore genomförbart hade jag tipsat om att låta det rummet ta hela sovrummets bredd, flytta sovrumsdörren närmare trappan och istället för klädkammare lägga in en garderobsvägg på väggen mot gästrummet/kontoret.
 
jag skulle gjort enligt bif planlösning. Ett måste är takfönster tycker jag och har smällt till med fyra st totalt...:surprised:. Hoppas att ni håller tillgodo med mitt kladd i paint. :confused:
forum.png
 
Roligt med alla förslag :) Känns som jag måste sätta in takfönster fast jag har varit motståndare till det i det här huset...
 
En annan grej man kan göra för att spara in lite plats och pengar är att skaffa ett duschbadkar. Då borde man kunna skippa den separata duschen. Har man ett sånt kan man låta den smalare delen (som är huvudändan) gå in under snetaket utan att det blir problem. Så kommer vi att göra i ett badrum som vi ska göra om snart.
61222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att Malinwis förslag samt Appolonias övre förslag är en liten förbättring mot originalförslaget men alla lider av brist på siktlinje från trappan. När man kommer upp från trappan möts man i princip av en vägg framför näsan. Skillnaden kommer att bli stor om man istället kan få en siktlinje rakt ut, och man kommer att få in ett fint ljus i trappan.

Det lilla gästrummet/kontoret lär bli kyffigt ja. En variant vore kanske att vrida det så att en gästsäng kan få fotändan under snetaket, och sen sätta dit en vikvägg i hela rummets längd. Om man då använder rummet som kontor kan man ha en del av rummet öppet mot allrummet i mitten. Kom ihåg dock att det är ett extrarum jämfört med övriga förslag. Det finns många användningsområden för ett kyffe.
 
Väcker liv i min gamla tråd om övervåningen. Har lagt allt spångolv nu förutom på toan.
Vad tror ni om denna planlösning? öv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.