Hej!

Jag har blivit 6 månader försenad med mitt bygga pga av Lantmäteriet och nu har jag väldigt bråttom att kunna flytta in.
Finns det något sätt att förkorta torktiden på en platta så jag kan komma igång och lägga golv så fort huset är rest?
En tanke är att gjuta plattan 2-3 månader innan huset kommer och bygga ett väderskydd, som ett litet hus över, för att sedan sätta in avfuktare och värmefläkt redan efter 2-3 veckor.
Ni som har erfarenhet och kan detta med fukt i betong tror ni det skulle fungera eller finns det risk för för mycket kondens i en sådan lösning? Självklart måste väderskyddet ventileras.

Tacksam för svar!
 
Har du golvvärme i plattan? Du kanske kan pumpa varmvatten genom den isåfall. Frågan är dock om det går att snabbtorka betong utan att den skadas.
 
Ja, det är golvvärme.
Frågan är väl hur man skall hålla den tät innan huset är på plats. Om det fungerar att bygga ställning över?
 
  • Gilla
Johan Andolf
  • Laddar…
Om det nu är OK att snabbtorka betong så borde du kunna köpa en gammal elpanna och cirkulationspump på blocket och ställa upp i ett tält eller något bredvid plattan och sen koppla in golvvärmefördelarna på den med fritt liggande pexslang. Plattan borde du inte behöva täcka över alls tycker jag. Det är nog bara bra att den ligger fritt så att det kan blåsa och dunsta upp vätska ut betingen. Och sen ta elräkningen med ett leende :).
 
Prata med din betonglevaratör om ditt problem så tar han fram en betong som klarar golvläggning snabbare.
 
Det finns ett litet program som heter Torka S med det kan du se hur lång torktiden är och hur den kan påverkas. Om du ska lägga klinker så räkna med 6 månader då plattan krymper när den torkar vilket medför att du riskerar att klinkret släpper från betongen annars.
 
Kostnaden för att snabbtorka den (elkostnaden), och kostnad för ställning eller tält är troligen så hög att du borde kunna hitta ett annat boende för samma pengar för att överbrygga förseningen. Det räcker kanske inte till hotell i 6 månader, men inte sååå långt ifrån.

Risken med att stressa fram en sådan lösning ligger på flera plan. Dels är det stor risk att plattan ändå inte är varken torr eller färdigkrympt när det är dags. Dels riskerna med att den förefaller torr, men golven blir skadade av fukt eller krympning.

Och sist men inte minst: Om du har den extrema stressen att det bara måste gå att flytta in på en given dag, så finns det stor risk att bygget slarvas fram, att du frestas att acceptera mängder med fel i bygget, hellre än att riskera en försening.
 
Hemmakatten
Det går jufaktiskt att flytta in i ett hus även om golven inte är lagda. Lite knöligare förstås,men det går om man absolut måste in i huset vid ett visst datum. Så gjorde vi - alternativet var att bo i husvagn över vintern och dessutom var vi av skattetekniska skäl tvungna att vara inflyttade före ett visst datum. Men detta var innan den nya PBL infördes och då krävdes det inte något slutbevis innan inflyttning.
 
Man kan lägga golv och fuktspärr redan vid 95% fuktighet, Det kostar lite extra men är säkert billigare än att snabbtorka...
 
Gjut med vct 0,45, men se till att använda en firma som klarar av det. Gjut med ännu lägre vct i voterna.

Det är inga problem att torka en sån betong upp till 1% RF i veckan. Men jag skulle lägga energin när du rest huset, ladda då på med dubbla sorptionsavfuktare och mycket värme. Gärna också konstant golvvärme om du har. Se till att vädra mycket på dagarna och kör full värme typ dubbla 9 kW-fläktar på natten.

Det borde ju ta åtminstone 10 veckor från stomresning att vara klar?

Den kritiska torktiden lär du ha i badrummet, men eftersom du ändå ska flytspackla där så kan du gjuta med lägre vct än 0,45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.