Eftersom vi har en stängd trapp, sätter man fast golvet på den stängda delen först? Sedan själva steget?
 
Det är en smaksak. Jag valde att måla vagnstyckena och det som är mellan stegen vita. Om man vill sätta golv på den stängda delen så skulle jag ha satt det efter stegen. Då döljer det automatiskt ifall man råkar missa lite med sågningen. Nu hade du ju rak trappa, så chansen för felsågning minskar dramatiskt jämfört med en svängd trappa :)
 
  • Gilla
Videung1
  • Laddar…
Du kan sätta mässingslist i skarven mellan plan- och sättsteg.
 
Jag tänkte att jag slänger upp några bilder ändå, fast det inte är någon som uttryckligen sa att dom ville se dom :p

Trappan uppifrån:
L0kmNrE4O_Gyn4qUg8xyY_aRatTiARQWaqLa4nhwAH0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan nerifrån:
U5sVBO160CWtvQIDkYv3GOMjzKmEZuiT_FjF2qlSlck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på steget med limmad list:
BvLcpA3Y3jxMe2sA1MFl-ZANNvMMcc8X2IwIFdy45q8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna. Dom togs efter mörkrets inbrott med en mobilkamera.
 
  • Gilla
Dibbe och 5 till
  • Laddar…
är det såna där hobbyskivor i ek eller parkett?
Listen fram är en planhyvlad eklist som du filat i höjd med parketten?

Riktigt snyggt är det.. vad blev det för kostnad på det ?
 
Det är vanlig 14mm ekparkett som går att köpa överallt för 200:- m². Jag valde just den parketten för jag hade en massa spill över från tidigare golvläggning. Ifall man vill minimera spillet och få ner kostnaden så får man vända och vrida på bitarna man har. Det som inte går till ett steg går till ett annat osv. Eftersom man behöver en hel brädlängd och en bit tredjedels bräda för att få till djupet på ett "vanligt" steg, så man kan vända nästkommande steg 180° för att utnyttja resterande två tredjedelarna.

Jag tog mått på alla trappnosar och åkte till min lokale bygghandel och bad han ta hem lister för att minimera spillet. Tror jag gav runt 40:- metern för 56mm vanligt ekfoder.

Listen hyvlade jag med en elhandhyvel för att få bort skålningen och få en vettig yta att limma mot parketten.

Jag har INTE efterbearbetat listen eller parketten i höjd för att få dom flushade. Utan jag limmade dom rätt från början utan varken spik eller skruv.

Underskatta inte vikten av tvingarnas betydelse! Vanliga skruvtvingar fungerar helt enkelt inte, oavsett kvalité. Dom bara glider när man drar åt och allt går åt fanders. Jag lyckas inte hitta exakt vad dom heter som jag använde. Men du spänner åt dom genom att dra ett handtag med spärr. De var de enda tvingarna jag fick att fungera.

Jag uppskattar kostnaden till runt tusenlappen med allt ink allt trä och lim.
 
Jösses så fint du gjort! Så vill jag ju med få det! Tack snälla för bilder o tips!
 
Borde gå att använda planhyvlad furu istället för att slippa hyvla?

Ja jag hade tänkt plastmatta i trappen, men kanske tänker om nu istället..

Min trapp är rak så det blir ju samma mått överallt.

Tack för bilderna!
 
jkarlberg skrev:
Borde gå att använda planhyvlad furu istället för att slippa hyvla?

Ja jag hade tänkt plastmatta i trappen, men kanske tänker om nu istället..

Min trapp är rak så det blir ju samma mått överallt.

Tack för bilderna!

Ja det går nog jättebra att använda furu istället. Men då får du ta och fräsa till ovan och undersidan på den sida som du inte limmar, för att få till en vettig rundning. Ska du limma den på en stavlimmad furuskiva sen?

Hyvlingen var faktiskt ett av de lättare momenten att få bra. Jag tycker inte du ska fundera på något annat bara för att själva arbetsmomentet känns för svårt.

Det finns även lister med rak kant bak. Jag hittade inte just den listen när jag började med mitt projekt. Men letar man runt så hittar man den nog.
m1214.gif

Det som var riktigt svårt var att få till hörnstegen med 6 hörn. Men det slipper du :)
 
LG-THN, är er trappa inte hal? Jag funderar i samma banor men jag är rädd att det blir halt att gå i trappan. Men det kanske finns smarta tips som man inte tänkt på som t.ex. något förhöjd trappnos(som jag tror att jag kommer att reta mig på), halkskyddstejp(gillar inte), lättvispad lack(så man får lite bubblor i).
 
Drömhus2012 skrev:
LG-THN, är er trappa inte hal? Jag funderar i samma banor men jag är rädd att det blir halt att gå i trappan. Men det kanske finns smarta tips som man inte tänkt på som t.ex. något förhöjd trappnos(som jag tror att jag kommer att reta mig på), halkskyddstejp(gillar inte), lättvispad lack(så man får lite bubblor i).

Jag har inte märkt någon direkt skillnad från den tidigare lackade furuytan som var förut. Det är precis lika halt eller ohalt som tidigare, beroende på hur man ser det. Lackat trä som lackat trä.

Förhöjd trappnos på det sättet jag har gjort kommer se helt galet ut tror jag. I sådana fall är det bättre att sätta en metallist med räfflor uppe på stegytan som sedan går ner och täcker trappnosen. Men det är en smaksak i slutänden.

Jag gjorde som jag gjorde för för att hålla mig inom en väldigt snäv budget. Varianterna och möjligheterna att fixa till sin egna trapp är oändliga :)

Jag tror jag har kvar skärfilerna till min trappkompass ifall någon är intresserad? Så kan man be en vattenskärare/laserskärare att skära ut dom för ett par hundralappar.
 
Jag tycker i alla fall att det ser riktigt snyggt ut. Vill också ha det så, men jag har en fru som är rädd att barnen ska halka i trappan, hon var till och med inne på heltäckningsmatta ett tag. Turligt nog har jag lyckats styra bort henne från det.
 
Fanns även smyglist i ek, den är plan och fin rundning på.
 
Ett alternativ till tejp skulle vara att fräsa små små spår i parketten
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
Svärfar gjorde om sin trappa med laminatgolv. Han hade mässingslist (vinklad) i nosen. I övrigt trevkvartslister i hörn osv. Blev faktiskt över förväntan! Inte speciellt halkig. Men det är ett otroligt pilljobb, speciellt om trappan är svängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.