Hej jag är ny husägare och har fått lära mig att man ska skotta upp på sulan runt huset för att öka isoleringen. Nu undrar jag om man även ska skotta på källarfönsterna. De har ingen direkt användning då jag alltid tänder då jag är i rummen och jag är där sällan. Varför jag undrar är för att fönsterna har träramar som kanske eller inte kommer svälla av massa fukt eller att jag på annat sätt får problem.
Åsikter om detta mottages gärna. :)
 
Jag hade inte gjort det.

Visserligen tror jag att snön skulle smälta ganska fort och att det därför inte skulle ligga någon snö mot fönstret speciellt länge. Av just den anledning ser jag ingen poäng med att skotta snö på fönstren.

Lägg energin på att skotta garageuppfarten istället. :)

Är du orolig för att fönstren släpper ut mycket energi kan du byta till fönster med bättre isolervärde istället. Om vi talar om vanliga källarfönster brukar de vara ganska små och därmed hyfsat billiga.
 
Jag ställer upp en cellplastskiva framför källarfönstrena, kan då utan problem skotta upp snö även där. Gör stor skillnad.
 
Det finns ju två skolar av det... Det du ju också gör (förutom att isolera) är ju att blockera luftcirkulation. Har du putsade väggar är de konstruerade för att "andas" och snön närmast huset kommer ju att smälta först och då ligger det konstant vått mot väggen... Bra idé eller inte, jag vet inte... :surprised:
 
I mitt fall är det gjutna betongväggar, helt oisolerade, som är målade över jord, och nog smälter snön närmast väggen, men de ramlar ju inte mot mer snö sen så det bildas ett hålrum som ventileras tillräcklig men isolerar fortfarande då snön går ända upp mot fasaden.
Blir inte ens tjäle närmast källarväggarna......
 
Jag har murade lekablock eller liknande betongblock som sula, huset är från -58. Jag har någon svart färg utanpå putsen. så vad tror ni? Vet inte om det är någon typ av asfalstfärg men den är ganska snygg. Jag undrar om asfaltsfärg blir snygg i finishen, den är matt och utan klumpar eller annat sådant. Jo cellplast skulle man satt dit. då hade man fått ordentlig isolering utan att skotta också. Man kanske skulle behövt sätta fast de bara på något sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.