Hej
jag är precis skrapat och slipat min trätrappa och nu ska jag behandla den.
Jag vill inte lacka den utan olja den.
Frågan är nu vad jag ska använda mig av för olja? Jag vill gärna ha trappan ljus gärna som den är nu helst inte mörkare.

tack för svar... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett väldigt snyggt jobb som du har gjort här...
Min erfarenhet av olja är att det mörkar väldigt mycket och oljan går på djupet
vill du sen ta bort det så är det näst intill omöjligt..
Jag gjorde samma jobb med min trappa och använde den vanliga mjölkvita lacken som är till parkett golv
lacka , slipa , lacka , slipa och lacka igen , sen har du en kanon fin yta och en ljus trappa.
Eti..
 
Tack tack Eti
Det låter mycket intressant, blir inte trappan hal?
 
Trärens, lut och sedan en bra olja eller wax, så får du behålla trappan i det fina skicket. Synd att lacka en trappa med den fina patinan.
 
Hej igen..
Nej det är ingen fara med det.:)
En bekant till mig gjorde ett fantastiskt förarbete med sitt köksbord i furu , sen oljade hon in bordet ,
och sen kastade hon bordet på tippen , mer behöver jag inte skriva,, hon blev så här arg :mad: över resultatet
Lycka till..
Eti..
 
Jag gillar hårdvaxolja, hållbar yta och inte så mycket jobb, de finns oljor som det räcker med en strykning. Det finns oljor med vit pigment i också, men är inte så förtjust i det. Gå till en golvbutik och se vad de har och rekommenderar.

Vad är det för behandling på golvet? Det är ju samma trä, och vore ju kanske en idé att ha motsvarande ytbehandling.
 
etiol skrev:
Hej igen..
Nej det är ingen fara med det.:)
En bekant till mig gjorde ett fantastiskt förarbete med sitt köksbord i furu , sen oljade hon in bordet ,
och sen kastade hon bordet på tippen , mer behöver jag inte skriva,, hon blev så här arg :mad: över resultatet
Lycka till..
Eti..
Jag förstår inte. Jag antar att hon slängde det för att det inte blev bra, men varför blev det inte bra?
 
Hon trodde ju att den ljusa nyansen på bordet skulle bli kvar och att oljan bara skulle skydda ytan , men
Det blev så mörkt..och därför kastade hon bordet...........
 
Hej H-by.. denna trappan fixade jag till för 8 år sedan och bilden är tagen i dag ..
puma 120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eti..
 
Det är en vaxad uta på golvet med lite vit pigment i. Ja det kanske vore nått att testa
 
Ja det ser riktigt bra ut, inte alls sliten.
 
Hej H-by... trappan på bilden är lackad med vanlig parkettlack inköpt hos en färghandlare..
Eti..
 
Använd för allt i världen inte lut! Det förstör träet, tränger ner och omöjliggör eventuell annan framtida behandling.

Varför inte prova linoljevax? ger en snygg och hållbar yta!
 
Vi körde Osmo hårdvaxolja (vitpigmenterad) och det ser riktigt bra ut efter ett par år i alla fall.
 
Hur är det med era trappor och halka?

Tror vår trapp är lackad och den kan verkligen vara hal. Skall slipa ner den framöver och vill inte att den skall bli lika hal igen, om den ser bra ut slipad så vill jag nog behålla träfärgen. Annars kanske den kommer målas..

Men hur är det med de olika sätten, halt eller inte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.