snuttjulle skrev:
En elkabel som ligger i rör utomhus har väll för det mesta en mantel som klarar att läggas brevid något med sämre isolering vad jag vet. Men ingen har frågat vad det är för typ av kabel som redan ligger.
Det ligger ingenting i slangen idag. Elektrikern kommer att dra i något som är godkänt att dras i mark. Han har dock mindre koll på nätverkskabeln. Skall man vara petig så hjälper det inte hur bra mantel kraftkabeln har. Skall man följa reglerna så måste (enligt elektrikern) samtliga kablar ha en isolering som tål högsta spänningen i någon av kablarna. Skall försöka peta i en 20 slang som nätverkskabeln kan gå i.
 
Andy78 skrev:
Så då kan vi enas om att så länge man inte ska använda det till livsupphållande utrustning, så fungerar det ganska bra i flera år klart godkänt ** trumvirvel**
Inget livsuppehållande, men det är möjligt att larm kommer att gå över nätverkskabeln.
Det funkar nog med vanlig nätverkskabel som många säger, men frågan är om det är värt att peta i kabel som är avsädd för utomhusbruk när man ändå håller på.. Vanlig CAT5e finns hemma men man kanske skulle kolla priset på CAT6 för utomhusbruk. Antar att det finns risk att den blir knepig att dra om när den ligger i en slang i slangen.
 
@home skrev:
Elektrikern kommer att dra i något som är godkänt att dras i mark. Han har dock mindre koll på nätverkskabeln. Skall man vara petig så hjälper det inte hur bra mantel kraftkabeln har. Skall man följa reglerna så måste (enligt elektrikern) samtliga kablar ha en isolering som tål högsta spänningen i någon av kablarna
Det där gäller ledare, inte kablar. Kolla dessa trådar:
http://www.byggahus.se/forum/el/192632-vilken-och-hur-manga-elkablar.html
http://www.byggahus.se/forum/el/156398-vad-far-plats-i-ett-50mm-markror.html

Det finns olika åsikter i trådarna, men slutsatsen är att det som är godkänt att dras separat också kan ligga i samma rör som en kraftkabel.
 
mats_o skrev:
Skärmat är helt onödigt och bara onödig kostnad. 50Hz från elnätet har inte mnsta lilla chans att kunna störa ethernet
Det är sant. Men att skärmen skulle kunna fungera som "antenn" och koppla in radiointerferens på kablarna om den inte jordas är det inte. Tvärtom vid mätningar (se exv. Simeons hemsida) så visar det sig att man får åtminstone 20dB dämpning mot RF med ojordad skärm. Och ca 40dB mot jordad i ena änden.

Problemet med skärm och störningar är istället att när man jordar den så finns det stora chanser att koppla in störningar från spänningsmatning osv. på skärmen. Särskilt om man jordar den "korrekt" dvs i båda ändra och hela vägen till nätjord. Så det är därför ofta bättre att bara jorda i en samt att använda ojordade uttag.

Nu spelar det som sagt ingen roll eftersom skärmad kabel bara är att föredra i *mycket* speciella fall (så som i mitt eget). Om man har E-fält > 3 V/m (och det har man inte hemma) så är det bättre att gå till fiber direkt.
 
Jag hålller med dig under normala förhållanden.
I industriförhållanden har jag dock upplevt antenneffekter ett antal gånger men då pratar vi förhållanden som gör att jag itne vill bo där oavsett :).
 
mats_o skrev:
Jag hålller med dig under normala förhållanden.
I industriförhållanden har jag dock upplevt antenneffekter ett antal gånger men då pratar vi förhållanden som gör att jag itne vill bo där oavsett :).
Nej vi har ju diskuterat det där i PM, men var det inte så då att det var störningar som kopplades via jorden in på skärmen till kabeln? I så fall så kan det ju gå hur illa som helst. Man måste ha hyffsat ren jord.

(Och om jag minns rätt så var det inga roliga ställen att bo på, nej. :))
 
Nix tvärtom störning via inducerat och sen ut via jord men det kan kvitta.
Det kräver ju liksom ett ställverk som inledning och det brukar vara ont om dem i bostäder :)
 
P
Väcker tråden lite...
Var köpa ethernet kabel för förläggning utomhus?
Direktronik har men om jag förstår så säljer dom bara till återförsäljare....
 
TheStills skrev:
Väcker tråden lite...
Var köpa ethernet kabel för förläggning utomhus?
Direktronik har men om jag förstår så säljer dom bara till återförsäljare....
Om jag inte minns helt fel har jag köpt precis denna gelfyllda kabel som privatperson
 
TheStills skrev:
Direktronik har men om jag förstår så säljer dom bara till återförsäljare....
Nej, Direktronik säljer till alla. Det är Deltaco som bara säljer till återförsäljare.
 
P
Okej.. Finns det fler ställen att köpa hos?
 
Jag beställde från eBay igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.