Här kommer mitt allra första inlägg !

Jag har ett bord som jag har lite svårt att klura ut hur jag ska hantera. Bordet är i trä och det finns någon spik här och var men jag tror inte det finns några skruvar. Problemet är att de främre benen vinglar . Det går inte att få av de , och jag vet inte om det är pluggar eller skruvar som benen sitter fast i. Det är dessutom inte heller möjligt att bara skruva igenom en skruv eftersom borren inte kommer igenom "mellanrummet" / lådutrymmet för att enkelt skruva fast det.

Ska jag använda vinkeljärn för att stabilisera benen, ska jag såga av de , eller ska jag hamra in en liten träkloss och limma ?

Hur ska jag göra ?

2013-02-11 00.26.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej ...
Den biten som benet sitter fast i får du också ta bort , benet är skruvat från insidan av denna.
Eti..
 
rikligt med epoxi...
 
Med största sannolikhet så är det en tapp på benet som går in biten som benet sitter i. Misstänker även att biten som sitter mellan ben och lådan har tapphål i sig. För jag tror att det sitter små tappar på lådsidorna. Det borde de göra för att få stabilitet på benet men vem vet kanske var en slarvig snickare eller så hade han brotom. Det straffade sig nu :)
Och skulle det sitta en skruv som etiol skriver så är det bara att ta bort den och det går nog att hoppa över den sedan.
Vart är det benet vinglar, mellan ben och biten, eller mellan biten och lådan kanske en kombo av båda.

Hur som helst så måste bitarna som är lösa bort. Och det där bordet ser ut att ha några år på nacken så jag förslår det vanliga att försöka värma på och runt skarvarna med tex varmlufts pistol utan att bränna trät. Till en inner temperatur i skarven på över 67grader. Så förhoppnings vis om det är gammalt och inte om limmat efter 1930 så borde det släppa. Om det förmodan inte gör det värm mera för även vitlim släpper med värme.
Sedan är det bara att ta bort det gamla limmet mekaniskt och med lite värme kanske till trä rent annars funkar inte vitlim. Sen så är det bara att limma om det med tex vanligt vitlim.

Om det är som så att det är dålig passform mellan tappar och tapphål så måste du fixa det med tex små fanerbitar eller dyligt. Det är bättre att försöka limma på trä i tapphålen och göra om dom än att försöka få fin trä yta på tapen för att limma på trä där. För man vill inte ta bort trä på tappen så den försvagas. Och är tapen trasig så får du såga av den och göra ett tapphål där och göra en ny lös tapp som passar i benet och det gamla tapphålet

Pär
 
Det verkar som om det är en "plugg" som går in i nedersta skivan. Vi testade att skruva in skruvar från olika håll , lodrätt men lite vinklat neråt och benen verkar sitta någorlunda stabilt. Vi får se hur länge detta håller ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.