Ska försöka mig på att göra en gevärsstock genom att limma ihop flera lager med björkplywood. Det är till en 22 lr, så ingen rekyl att ta så stor hänsyn till.
Vad ska jag använda för lim?
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1203&productcatID=166 eller
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1200&productcatID=166

Borde inte behövas något starkare då det inte ska bli några större belastningar på sakerna, Sitter idag en stock i plast på som är ganska mjuk.

Hur ska jag tänka ang val av plywood? ska använda klass B/BB, men ska jag köpa tjocka skivor och slippa att limma så mycket eller tunna och få fler limfogar?
Hur är kvaliteten på mellanskivorna i en björk plywood?
Om den är av sämre kvalitet än ytskivorna så vinner jag ju på att köpa så tunn plywood som möjligt.


Har tänkt mig att det ska bli något liknande det här http://www.ltw.nu/sv/sport_fritid/437-laminatkolv_husqvarna_1640/#

23620111147036b95.jpg
 
Generellt sett är mellanlagren sämre är ytterlagren, så ur den aspekten kan det vara bättre med flera tunna skivor. Var noga med att få rätt sida ut. Kolla också så att ytskikten har samma tjocklek som mellanskiten, det är inte alltid så, och kan se konstigt ut vid limning. Att observera vid limning av flera tunna skivor är att plywood alltid (nästan) har ojämnt antal skikt, och du måste därför lägga varannan skiva åt olika håll för att skikten i den färdiga biten skall vara åt vartannat håll rakt igenom stocken? Kanske hjälpte min förklaring inte alls? Fråga igen så ska jag rita en snygg bild;)

D3-lim räcker fint så länge du ser till att hålla geväret torrt/torka av det etc. vanlig utomhusfukt från luften är inga problem.
 
Jag skulle ha satsat på en plywood med många tunna lager. Själv köpte jag 18 mm som består av 13 lager kvalité A/B. Kostade runt 300/kvm.
 
vojma skrev:
Jag skulle ha satsat på en plywood med många tunna lager. Själv köpte jag 18 mm som består av 13 lager kvalité A/B. Kostade runt 300/kvm.
Var köpte du björkplywood A/B? Jag har som bäst hittat B/BB
 
Daniel_N skrev:
Var köpte du björkplywood A/B? Jag har som bäst hittat B/BB
Min lokala bygghandlare har både björkplywood, ekplywood och bokplywood, alla klassade A/B. Dock beställningsvaror som allt annat lite mer udda i virkesväg.

Så en bra bygghandlare i dina trakter borde kunna beställa hem åt dig.
 
Daniel_N skrev:
D3-lim räcker fint så länge du ser till att hålla geväret torrt/torka av det etc. vanlig utomhusfukt från luften är inga problem.
Jag har båda d2, d3 och d4-im, vilket är bäst tro? Jag ska göra 90 graders rundade hörn med en radie på ca 100 mm. Det kommer inte vara fuktigt (det är till en säng). Jag trodde att PU-lim var starkare och därför bättre att använda, men nu börjar jag tvivla...

Jag håller på med ett projekt som kräver lite rundade former, och planerade att använda en 4mm björkplyfa av bättre, men inte bästa, kvalla. Jag har hittat väldigt lite info om böjlimning av plywood online, det bästa jag hittat är denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=TXAeLwJ8fcw

Är det någon som har någon länk till mer text, bild eller video?
 
Daniel N Tack för tipset att limma varanna på längden och varannan på tvären, det var inget som jag hade tänkt på själv. Tyvärr så är björkplywood beställningsvara här så har ingen möjlighet att kolla upp hur tjocka lagren är.
När jag ringde så gav dom pris på B/BB men måste ringa igen och kolla om det finns A/B.

Vojma har du byggt något liknande?
 
Rekommenderar starkt att du skaffar så bra plywood du kan typ A/B. i B/BB plywooden förekommer det bommar det fattas lite matreal i lagrena och det vill man absolut inte ha om man skall göra tredimensionella saker typ gevärskolven.
När man köper A/B kvalitet så har inte tjockleken lika stor betydelse. Men det är bara att fråga hur många lager respektive tjocklek har så bestäm utifrån det.

Pär

Angående limmet så
 
pär h skrev:
Angående limmet så
Så vadå? :)
 
Kommer troligtvis bli 4 mm B/BB. Har ringt runt lite idag och dom stora kedjorna har inte hemma utan man får beställa och då även betala frakt. Hittade en mindre firma som hade hemma och som jag får köpa den mängd material som jag behöver från, så inget spill som jag behöver förvara någonstans. tänkte be dom att såga upp resor på 20 x 80 cm. då behöver ja 12-13 st bitar.
Ingen jag pratat med kunde erbjuda A/B kvalitet.
Sedan det här med limningen, vad är bäst att limma alla lager på en gång eller ett lager åt gången?
Pär H är du tveksam till limmet?
 
Angående limmet så ta typ D3. så skulle det ha stått
Jag skulle limma alla på en gång på grund av att jag inte skulle orka vänta på att limma i flera omgångar.
Läg lim på alla delar innan du sätter ihop dom.

Pär
 
Men inte PU lim, kräver högt spänntryck annars så jäser det upp.

Protte
 
Gissar att det finns några bra trådar om detta på http://forum.robsoft.nu/
Jag har ett liknande bygge på gång (men lååååååååångsamt), men för lite erfarenhet för att komma med något vettigt råd. Jag använde epoxy - parallellt med en kompis som byggde båt med plywood och epoxylaminat - och 6mm björkplywood av okänd kvalitet.
 
prototypen skrev:
Men inte PU lim, kräver högt spänntryck annars så jäser det upp.

Protte
Ok, det var bra info, jag hade nog gjort bort mig där annars för jag trodde PU-lim bara var extra starkt. Ingen som kan rekommendera någon bra källa om böjlimning? Ingen speciell bok som avhandlar det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.