Jag har en snutt avloppsledning i gjutjärn, lagd 1963, som sett sina bästa dagar. Eller rättare sagt ett par golvbrunnar som gjort sitt. Ska precis till att renovera de två rum där denna ledning finns, och den måste givetvis fixas till!

Min fundering är om jag klarar detta själv, eller om jag inte ens ska fundera på det, och anlita en fackman för jobbet. Ett halvår innan jag köpte huset så byttes avloppsledningen utanför huset till en färsk betongpipa. Likaså vattenledningen byttes till en PEM-slang, så det är än så länge i bra skicka. Men hur i hela Hälsingland ansluter man gjutjärnsledningen som ligger i plattan till betongröret? Är det en muff man trär i det i, eller är det i stort sett bara ett hål och 90° vinkel mot betongröret, eller hur hänger det hela ihop? Kan jag behålla en del av gjutjärnet och skarva på plast "före" gjutjärnet (sett inifrån)?

Som lök på laxen så är det min enda avloppsväg ut till kommunala nätet, och jobbet får alltså inte dra ut på tiden. Jag är inte beroende av att ha full tillgång till rummen under tiden, utan det får vara lite stökigt om det är så.

Se mina två fina bilder av en del idag. Hålet i golvet är tydligen en inspektionslucka cirka femtio centimeter innanför ytterväggen och ligger på cirka 35 cm djup. Jag har en till inspektionslucka lite "senare" på ledningen, en fastgjuten gjutjärnssko.

Den andra bilden illustrerar en golvbrunn i nästa rum, gamla pannrummet. Brunnen används inte idag, men den har inte hindrar mattan från att släppa rejält, och lite fin brun, ja, nåt, har bosatt sig under den.

Som sagt; har jag möjlighet att göra det själv, eller blir det att ringa någon lokal yrkesman?
 
  • avlopp_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man göra det själv så måste man ha klart för sig att det är ett hästjobb att byta ingjutna ledningar, bästa är ju att man går ut med frisk plast in i betongpipan. Vet ju inte hur ditt hus ser ut, men om du har två plan så kan man ju leda bort den stående avloppstammen från övervåning genom ett källarfönster och dra vidare en markledning mot rensbrunnen/avloppsbrunnen.Låter konstigt men har gjort det när toalett krävdes under ledningsbytet.Sågade till en plyfa skiva som ersatte källarfönstret och drog 110 röret igenom.På det sättet kan man ju jobba mera avslappnat utan att det kommer illaluktande gäster i avloppet när man grejar

mvh
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Det är "bara" cirka 3 meter ingjutet rör. Tänkte att det kanske skulle fungera att frilägga röret, och vid ett väl valt tillfälle göra själva bytet.

Mitt hus är en enplanare med källare. Träbjälklag på gjuten platta med lättbetongväggar i källarplanet. Vill minnas att kommunens VA-anställde sade att betongpipan låg på fyra meters djup.

Är det någon fara för frysning av rören månntro?
 
Jag har nu slagit ett getöga utomhus, och där har jag ett vertikalt plaströr, cirka 40cm i diameter med plastlock. Cirka tre meter under marknivå är det vatten med en oljig yta, och spolas toaletten då man har "öppet" så hör man vattnet rinna, men inte en krusning syntes på ytan. Jag kan ana en öppning in mot huset i nivå där golvet bör finnas. Kan det vara så enkelt att kommunens rör är plast (det borde det väl vara då det är såpass nytt!), och det invändiga avloppet bara löper ut genom betongsulan och avslutas i det stora, vertikala röret? Att jag helt enkelt sticker ut ett nytt rör där det gamla fanns, och tätar runt om, sen är det klart?
 
Det där skulle kunna vara en dv eller dr brunn och då är nog inte din lösning att tänka på.
 
Bila bort det gamla är ju inget större problem, bara att hyra en bilmaskin modell större och sätta igång. När du frilagt hela det gamla gjutjärnsröret måste du börja bända loss det. Du kommer antagligen att hamna att kapa det på några ställen så bila ur lite extra där så du kommer åt att skära med vinkelslip.

Sen när du kommit fram till PVC röret skulle jag föreslå att du kontaktar en VVS'are som kan komma och hjälpa dig med inpassning av nya golvbrunnar och ser till så du får rätt lutning på det innan du gjuter fast igen...
 
Ja, så får det bli. Kommer en VVS'are imorgon och diskuterar det hela en aning. Min farhåga dock är att röret enkelt kan gå sönder när jag bilar bort betongen. Är det till att vara ruskigt försiktig, eller brukar det hålla?
 
Jag håller på och byta min avloppsstam i källaren och har gamla gjutjärnsbrunnar och betongrör som du.
Jag började i den del av stammen som längst bort från gatan, hackar upp en bit och lägger i plaströr.
Min betongplatta är endast ca 6cm tjock och även om man bilar försiktigt så går betongrören sönder.
Det bästa för min del har varit att bila bort ett par meter, sen hacka sista biten till rörskarven med en handslägga.
De nya rören ansluts till betongrören med en gummimuff, i mitt fall 130-110mm.
Mycket jobb men billigt och lärorikt.
 
Jag undrar hur min platta verkligen ser ut med tanke på "hålet" där man kan se rensbrunnen... Har beslutat mig för att hyra en maskin och ta ledigt en dag och spendera lite tid tillsammans med golvet! Givetvis när den lokala rörfirman håller öppet...
 
Finns det något speciellt att tänka på när man ansluter ett 110's wc-rör till stammen? Måste jag ansluta wc-röret till ett grenrör så spillvattnet spolas åt samma håll som utloppet på stammen?

Har läst om att man ska undvika 90° böjar, menar man exempelvis en sån här då?
 
Röret skall anslutas med grenrör så att vattnet spolas i spillvattnets flödesriktning. Man bör inte använda 90° böjar, utan istället sätta ihop 2st 45° böjar för att få ett bättre flöde. tror dock inte att det gäller anslutningsröret till toastolen då jag inte har sett någon annan modell än den du har på bilden.

På mitt gamla avloppssystem fanns ingen avluftning, detta kan medföra att vattnet i vattenlåsen sugs ner i avloppet
och avloppslukt kommer fram, ett tips är att kolla om du har någon avluftning när du ändå grejjar med systemet.

En annan viktig sak när man bygger avlopp är att ta hänsyn till längdutvidgningen av systemet.
- Smörj röret, skjut ihop det, markera djupet och dra ut röret ca 5mm (gäller alla rör och kopplingar)
 
Avluftning finns. Sen hur den fungerar vetesjutton många gånger. Ibland rinner det ruskigt långsamt i tvättstället. Stänger jag då bottenventilen (i tvättstället), väntar ett par sekunder och öppnar den igen så rinner det med mycket bra fart... Har med luftningen att göra tror jag...

Vidare så har jag ett par till avloppsfunderingar. På min nya, fina bild illustrerar jag hur jag kommer att dra mitt nya avlopp. 1'an kommer att vara en WC 110mm och 2'an en golvbrunn 75mm. Kan jag ansluta dem enligt de blå dragningarna (misstänker att så inte är fallet med tanke på vad som tidigare klargjorts). Den gröna dragningen för golvbrunnen kommer fungera bra, men hur blir det med den gröna dragningen för WC? Det gör ju att strömmen kommer från rätt håll, men kommer det att skapa problem?

Ska även gjuta in ett rensrör där övre våningens avlopp kommer anslutas lodrätt. Ska jag använda mig av 2 x 45° böjar för att nå mitt horisontella rör (det som visas tvärs över rummet på bilden), eller finns det någon annan, bättre lösning?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Fluxor skrev:
Avluftning finns. Sen hur den fungerar vetesjutton många gånger. Ibland rinner det ruskigt långsamt i tvättstället. Stänger jag då bottenventilen (i tvättstället), väntar ett par sekunder och öppnar den igen så rinner det med mycket bra fart... Har med luftningen att göra tror jag...

Vidare så har jag ett par till avloppsfunderingar. På min nya, fina bild illustrerar jag hur jag kommer att dra mitt nya avlopp. 1'an kommer att vara en WC 110mm och 2'an en golvbrunn 75mm. Kan jag ansluta dem enligt de blå dragningarna (misstänker att så inte är fallet med tanke på vad som tidigare klargjorts). Den gröna dragningen för golvbrunnen kommer fungera bra, men hur blir det med den gröna dragningen för WC? Det gör ju att strömmen kommer från rätt håll, men kommer det att skapa problem?

Ska även gjuta in ett rensrör där övre våningens avlopp kommer anslutas lodrätt. Ska jag använda mig av 2 x 45° böjar för att nå mitt horisontella rör (det som visas tvärs över rummet på bilden), eller finns det någon annan, bättre lösning?
1:an kan du ju ansluta med grenrör 110x45º och en 45º böj för att komma rakt åt sidan från den liggandes stammen! Då får avloppsvattnet skjuts åt rätt håll och installationen blir korrekt!

Anslutning ståendes till liggandes ska alltid göras med dubbla 45º eller sk. långböj.

Är du säker på att avloppet ligger ingjutet och inte under plattan i gruset? Har varit på några renoveringar i källare med platta på mark och alla har legat i gruset under plattan (i mitt eget hus med)

Vid din befintliga rensbrunn brukar man gjuta upp "väggar" ner till rensröret, bara bila bort!
 
Redigerat:
Givetvis har du rätt. Det kan ligga under betongen, men en viss del är med säkerhet ingjutet med tanke på rensbrunnen i "hålet" i på bilden i första inlägget.

Det var en långt bättre lösning du hade! Grenrör med 45° böj! Så får det bli!

"Väggarna" förstod jag inte hur du menade riktigt...
 
Krilleman
Man formade helt enkelt en "låda" som man gjutit. Så man får rensröret i botten på den, grus runt om "väggarna".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.