Jag har ett dilemma som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag håller på att anlägga en liten väg till utbyggnaden på vårt uthus, och mitt i den naturligaste vägen står det en gammal björk.
Visa bilaga 77988  

Utan björken kommer det troligtvis att se lite tomt ut och under normala omständigheter hade jag låtit den stå och dragit vägen längs den blå linjen.
Nu är det emellertid så att jag tror att den är väldigt gammal, det står nämligen en stor björk på exakt samma ställe på ett flygfoto från -57.
Några grenar har gått av, om det var p.g.a. storm eller ålder vet jag inte, vi har bara bott här i snart 2 år.
Stammen ser nästan ut att ha blivit spraymålad med falu rödfärg på ena sidan (sydväst).
I höstas (23sep) kom det ut nån sorts vitt skum ur stammen som på någon vecka mörknade till mörkbrunt och stelnade till konsistensen av en tjock, välanvänd, och torr disktrasa som gick att peta loss ganska enkelt som en stor kaka.
DSC_0314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Tilläggas bör kanske att den började vissna ett par veckor innan de andra björkarna på tomten.
Det kanske är fullt normalt?
Ingen av de andra björkarna står liknande till eller fanns med när flygfotot togs.
Jag tycker att det känns synd att ta ner björken eftersom det kommer att bli lite tomt, men samtidigt så är det ju ingen idé att spara den om den ändå är sjuk eller på väg att dö av ålderdom (hur gammal kan en björk bli?).
Nedfallande grenar kan ju dessutom skada intilliggande byggnader, eller familjemedlemmar.
Vad tror ni, ska jag satsa på att få omkull den så fort som möjligt och lära mig gilla utsikten, eller har den fortfarande något decennium kvar?
 
Hej .. den björken kan inte vara frisk och tappar den dessutom grenar av större storlek så skall ni inte tveka.
Eti..
 
Björkar som börjar bli dåliga ska man ta ned och din har någon sjukdom med svamp.
När den är borta så kommer de mindre att få mera ljus och växa till bättre.
Hittade också ett svar på ålder hos Skogssverige;
I produktionsskogar avverkas björkar oftast när de är mellan 60 och 80 år. Då är de fullvuxna och för det mesta friska. När de blir äldre är det vanligt med angrepp av olika svampar, t.ex. björkticka, och insekter som björksplintborre. Det stämmer dock som du skriver att en del björkar blir uppåt 300 år, men de flesta tippar tidigare på grund av att de "äts upp" inifrån.
 
Okej, det låter som att den gjort sitt med andra ord.
Jag lutade nästan åt det hållet själv, men ville kolla här först.
 
Staffans2000
Jag har ett gäng basebjörkar vid mitt hus.
Det finns två enkla sätt att kolla hur de mår.
1.Dör toppgrenarna är det fara o färde.
2.kör in spetsen på en motorsåg i stammen. Kommer det ut murket trä, ja, då är det fara o färde.

Dessa tips har jag fått från två arborister.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
J
2.kör in spetsen på en motorsåg i stammen. Kommer det ut murket trä, ja, då är det fara o färde.

Dessa tips har jag fått från två arborister.

Staffan
Och efter att ha gjort detta test på en frisk björk så lär den väl gå en säker död till mötes inom något år.
 
Staffan2000 skrev:
Jag har ett gäng basebjörkar vid mitt hus.
Det finns två enkla sätt att kolla hur de mår.
1.Dör toppgrenarna är det fara o färde.
2.kör in spetsen på en motorsåg i stammen. Kommer det ut murket trä, ja, då är det fara o färde.

Dessa tips har jag fått från två arborister.

Staffan
Hehe!
Det känns som att om jag drivit mig så långt att jag begraver motorsågen i björken så fäller jag den nog ändå.
Eller menar du att en frisk björk återhämtar sig från en sådan behandling?
Jag gissar på att man inte ska göra det på våren isf?
Tyvärr har jag inte hållt jättebra koll på vilka grenar som dött förrän de flesta löv fallit eftersom det var först i höstas som vi började anlägga vägen. Nu har jag lite svårt att avgöra om grenarna är döda eller inte.
 
Staffans2000
Japp. Så sa de.
Ja sa -vaaa!
De sa -det läker.

Hälsningar skrev: Staffan
 
Jag tänkte jag skulle återkomma om hur det blev till slut.
För några veckor sedan tog jag till slut livet av den gamle kämpen med hjälp av en Husqvarna 345 och en Atlas 1304 (grävmaskinen för att säkerställa att den inte rasade på ladan), och med tanke på hur snittytan såg ut så var det nog mest tal om aktiv dödshjälp.
DSC_0623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag kollat lite noggrannare runt stammen så hade jag sett hur illa ställt det var.
Jag lyckades räkna till 73 årsringar innan det ruttna gjorde det omöjligt att utläsa.
Jag tackar den gamle björken att den hade hyggligheten att visa mig hur illa det var innan den blåste ner över ladan, och jag tackar er för att ni hjälpte mig att tolka vad den sade!
Nu ska här klyvas och anläggas väg!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
vojma skrev:
Och efter att ha gjort detta test på en frisk björk så lär den väl gå en säker död till mötes inom något år.
Skulle tro att detta är ett test man kan göra på björkar som ändå ska fällas och inte på
björkar man vill ha kvar.

Om en björk är dålig invändig kan den rasa lite oväntat när man ska fälla den.
Gamla björkar kan vara lite luriga.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.