Hej, har nyligen köpt en lägenhet och bland det första jag tänkt göra är att byta ut köksfläkten (bilder bifogade). Fläkten är ihopkopplad med ventilationen (märke Bahco (BAF?)). Den låter som satan och är ful som stryk, jag har sett att det går att köpa nya kåpor som man kan koppla på, men jag skulle hellre byta ut hela rasket. Min stora fråga är vilken typ av fläkt som kan ersätta den som sitter.
Enligt www.tretti.se finns följande: "Alliance", "Centralventilation", "Endast kolfilterdrift" "För extern motor", "Standard (frånluft)".

Räknas den stora "mojängen" inuti skåpet som extern motor? Och går det att få tag på en ny sådan till rimlig kostnad? Vilka andra möjligheter finns?

Mitt första inlägg på forumet, hoppas på bra support!
Väl mött!
DSC_0314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ovanligt med 2 rör och extern brytare, brukar bara sitta ett uttag där.
 
  • Gilla
ELkin Mar
  • Laddar…
Den där fläkten har ett utsug någon annanstans ifrån också, allra troligtvis badrummet. Det är viktigt att den fungerar för ventilationskomforten i bostaden och för fastighetens välmående. I br-föreningen där jag bor bytte man ut alla gamla BACHO-fläktar i varje lägenhet mot nya, från Fläkt-Woods, i ett svep och det kostade 4500:-/lgh för några år sedan.
Jag hade också problem med att den gamla fläkten bullrade mycket: Rengöring av gammalt fett och damm från själva fläkthjulet och köp av nya kullager till fläktmotorn från Clas Ohlson gjorde susen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Killen123
  • Laddar…
Har nu fått svar från det bolag som har hand om föreningens ventilation och fläktsystem. Bacho BAF bytes ut mot Essvent S "Kryddhyllefläkt" och sedan har man i princip att välja på de fläktkåpor med inbyggd trafo. Typ Franke Futurum 251-16 eller 490-16.
 
Stämmer att Franke är de enda nästan som tillverkar denna typ av fläktar, men vill man ha lite större utbud på fläktar & snyggare design (även högre pris) så tillverkar Fjäråskupan fläktar där alla går att välja utan motor till ett alliancesystem.

Jag kan ha fel men behöver du verkligen transformator till lgh?
I hus behövs ju det, så man kan styra fläkten på taket.
I lgh ska man väl inte kunna det då alla i huset har samma fläkt på taket oftast.
Då har man väl endast ett spjäll man öppnar/stänger?
Isf bör 251-16 som du skrev vara till alliancesystem för hus & 251-10 för lgh.
Men jag ögade bara snabbt nu men reagerade när du skrev transformator i lgh för att styra fläkten på taket.
Oavsett finns en alliance för lgh & en för hus. Alliancefläkten för hus behövs transformator för att styra fläkt på tak.
Så du inte tar fel.
 
Yes, det stämmer, måste nämligen kunna styra den kryddhyllefläkt som syns på bilden.
 
Har lite bilder på en 490-16 om du vill se? Nyinstallerad, med och utan ljusramplist.
 
Fast som i våra hus gäller fläkt för vila, trots att det är lägenhet. Så lita på vad styrelsen säger, dom bör veta vad som fungerar.
 
Samma här, den går (nästan) hela tiden. Jag ser gärna hur det blev hos dig, grymt att få idéer och inspiration!
 
ImageUploadedByByggahus.se1360530245.855501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infälld
ImageUploadedByByggahus.se1360530259.672906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdraget läge
ImageUploadedByByggahus.se1360530275.922822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar rätt lite plats i innanför.

Dock syns inte min fläkt/essvent. Den är inbyggd i väggen med en lucka.

Hade glömt att fota med vanliga alulisten, men den var rätt stilren och snygg. Kan lägga upp en bild sen så kan du se hur listen ser ut iallafall.
 
Ahh, inte illa! I mitt fall kommer dock större delen av skåpet tas upp av fläkten eftersom grannen antagligen skulle muttra om jag byggde in den i väggen (=hans kök.. :p ) .

Verkar gå att byta ut rasket för ca 5500:- vilket är överkomligt om man jämför med att bara byta Bacho kåpan för 8500:-..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.