Ngn som har renoverat sin innertrapp med laminatgolv? Tips!? :)
 
Är det en öppen eller stängd trappa?
 
Det är en stängd, rak trappa med
 
14 steg.
 
Jag skulle personligen undvika laminatgolv i en trapp. Lär ju bli svinhalt.
 
Jo men trappnosen sticker ju upp i framkant. Har hört fler som gjort det men eftersöker fler tips.
 
Var "golvplankan" lika bred som trappsteget eller vad gör man om steget är bredare än plankan? Hur fäste ni den?
 
gadu^ skrev:
Vi lade Ikea Tundra laminatgolv i trappan, inte halt alls så halktejpen vi lade vid trappnosen vart helt menlös

[länk]
Hur gjorde du för att få kanten på laminatgolvet snyggt i trappnosen? Täcker halkskyddstejpen skarven?
 
ullet
Jag har kikat lite på alternativ för att göra samma sak. T ex pergo har trappnoslister som passar i klicket på deras golv. Verkar rätt prisvärt.
 
Jag tog vanlig 14mm ekparkett och limmade fast ett 56mm ekfoder som jag hyvlade ner för att få bort "skålningen" och få en vettig kant att limma mot. Valet av parkett var enkelt då jag hade en del spill efter ha lagt två sovrum och en hall med samma golv. Jag limmade (vanligt vitt trälim ute) endast och struntade i spikarna. Bra tvingar och ett plant underlag är ett måste!

Jag gjorde stegen på ungefär sex timmar och det tog ungefär en heldag att mäta ut dom och såga till dom. Jag gjorde mig en egen trappkompass, Då jag har en helt svängd trapp utan ett steg som är det andra likt. Jag sågade till stegen med en vanlig cirkelsåg på någon wolfcraft skena. Som finns på både Clas Ohlson samt Jula.

Stegen har suttit nu i lite över ett år och varit med om allt från störtdykande alkoholpåverkade personer till vardagsslitage och dom ser ut precis som nya fortfarande :)

Jag har för mig att det kostade runt en tusenlapp för alla 14 steg. Då hade jag förvisso en hel del spill parkett som jag återanvände.
 
  • Gilla
Videung1
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Hur gjorde du för att få kanten på laminatgolvet snyggt i trappnosen? Täcker halkskyddstejpen skarven?
Halkskyddstejpen döljer skarven, men är man noggrann så kan man köra lite färgad latexfog i skarven. Eller så mäter man rätt från början :)
 
var parkettgolvsplankan lika bred som trappen eller klickade du ihop två skivor och sågade sedan?
 
Videung1 skrev:
var parkettgolvsplankan lika bred som trappen eller klickade du ihop två skivor och sågade sedan?
Jag valde att endast ha skarvar på långsidorna. Det hade säkert inte spelat någon roll för slutresultatet. Men jag inbillar mig att steget blir bättre om man endast gör så. Det absolut bästa är ju att skippa skarvar helt. Men ibland så får man kompromissa. Att jag valde att köra vidare på 3-stav ek var att jag hade halva materialet i form av spill från andra golv. Både hallen och sovrummen har ungefär 47 vinklar så det blev en del spill :)

Jag mätte hur stora steg jag behövde individuellt och gjorde stegen för sig med 5-10cm övermått. På det sättet så blev stegen hanterbara att limma med min mycket begränsade utrustning :)

Jag kan ta några bilder på slutresultatet när jag kommer hem från jobbet ifall det är intressant? Jag har tyvärr inga bilder själva byggandet.
 
Videung1 skrev:
var parkettgolvsplankan lika bred som trappen eller klickade du ihop två skivor och sågade sedan?
Jag gjorde som LG-THN...
Gjorde en egen trappkompass, klickade ihop, mätte ut efter kompassen och sågade med cirkelsåg.
Limmade sedan de färdiga bitarna på trappstegen med PL600.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.