Hej
Vi bygger ett lösvirkeshus utanför Övik och ska gräva jordvärme och ska ha en värmepump från Nibe.Vi var på Noliamässan och såg att det fanns något nytt:frånluftsaggregat till värmepumpen.Är det någon som vet något om detta?

mvh terese
 
En bekant till mig, som bor i ett stort gammalt hus på landet (ca 300 kvm, högt i tak, isolering à la 1905) har jordvärme (slangar nergrävda kors och tvärs i trädgården). Nu hade "det invändiga aggregatet" (förmodar att det är vad jag skulle kalla "pannan") gått sönder efter lång och trogen tjänst (15 år?) och de skaffat ett nytt agregat. Kostnad: (håll i er) 75.000 kronor.

:surprised:

Sjuttiofem tusen kronor, för en värmepanna!!!!!!!! Jag trodde man hade jordvärme för att spara pengar, för att det skulle bli billigt. De har alltså inte grävt om slangarna i trädgården.

Är detta rimligt eller har de blivit lurade av värmefirman?
 
Liten Sommar historia.

Far min skaffade jordvärme i somras. Gräv killen, som skulle gräva ner jord värme kabeln, grävde av min vatten ledning 7ggr... man tycker han borde listat ut hur ledning gick efter 2-3 avgrävningar. Detta hände ett par veckor efter jag lagat ledningen efter en annan grävare som grävde av den förra hösten. Funderar nu skarpt på att skaffa egen brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.