Hemmakatten
Vår gamla sjöbod är nu riven. Kvar ligger den gamla gjutna grundmuren i stora, tunga bitar. Då det är svårt ( om inte omöjligt) att transportera bort dessa, undrar jag om man kan använda dessa som fyllning i en stenkista? Vi tänker bygga ut bryggan med ett stort fyrkantigt "däck" för solstolar och middagar. Eftersom botten är mkt stenig just där måste en stenkista göras. Och istället för att transportera ner sten vore det finurligt om man kan använda betongbitarna. Men hur blir de när de ligger i vatten? Vittrar de sönder med tiden, eller?

 
Hemmakatten
Är det verkligen ingen som vet något om huruvida dessa gamla grundmurar kan ligga i en stenkista? Murarna i betong är gjutna med grov sand som är tagen från marken bredvid. Frågan är som sagt om de vittrar sönder? Eller på annat sätt löses upp så att bryggan blir instabil eller vattnet missfärgas?
:) Vore jättetacksam för tips. :)

Nästa vecka kommer grävaren igen och vi har räknat med att det är sista gången han behöver köra ner med stora grävaren. Den förstör marken så otroligt mycket. Och nu när höstregnen kommer så går det inte alls att köra, dvs. ner kommer han ju alltid, men inte upp...
 
Jag skulle inte använda det. Möjligen om ni krossar det och silar ur stenen men det är nog för mycket jobb.

Skälet till min oro är vittring och frostsprängningar vilket jag tror kan förvandla det hela till en grushög men hör med grävarkillen om han har erfarenhet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.