Har ramlat över ett parti gamla golvplankor.
Plankorna är ca 75mm tjocka så min tanke var att klyva plankorna på hälften och därefter hyvla och sponta dom.
Problemet är att jag inte hittat nån som vill såga/hyvla gamla plankor pga risken för spik och grus.
Vad göra?
Plankorna är mellan 25 och 40 cm breda.
 
Ponera att du kan anlita ngn för jobbet. Om klingan går sönder eller om hyvelstålen fördärvas så är ett nytt golv ett mkt biligare alternativ.

Det bästa är nog om du känner ngn som har en gammal byasåg som kan sätta på en gammal klinga och klyva långsamt. Därefter hyvlar du i en enkel hobbyplanhyvel(billiga stål). Om allt det går bra kan du leja ngn att hyvla fram en fin golvyta.

Ett problem med en modern klyv och hyvel är att hastigheten(matning, klinga och kutter är så hög. Om det skiter sig så går det verkligen åt pipan.

/Jögga
 
Har en bekant med bysåg som ev. kan klyvsåga plankorna. Klyva på mitten borde gå rätt bra då klingan mest går i rent trä. Värre med hyvlingen av ytan....
 
Det är därför förslaget är att köra dem igenom en liten planhyvel för att enbart hyvla bort den "nötta" ytan. Hyvelstål till en hobbysåg är förhållandevis billiga så det går att "offra" ett par.

Efter den behandligen borde du kunna leja ngn att köra dem genom en riktig hyvel. Det blir en hel del jobb men tycker man det är roligt så...

/Jögga
 
Har faktiskt tänkt tanken... Men det känns faktiskt lite tungt å handhyvla 65m2 eller kanske det dubbla om jag klyver dom på mitten. Tvivlar inte på att det blir fint...!
 
klarar inte en golvslipmaskin att få fram en fin yta på plankorna? Jag vet inte mycket om var du ska använda dom (anpassa plankor till bef.konstruktion eller tvärtom ???) men min första tanke var att lägga dom i den tjocklek som dom är och sen slippa hela golvet som man brukar ...
med den tjockleken behöver man knappast några cc60 reglar eller golvspånskivor under;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.