Hej alla,
första inlägget, ämnet för mig här.

Jag har sökt och läst igenom inlägg här gällande ljudisolering och vill lägga in lite specifika frågor som gäller oss.
Vi har en 4:a och grannen en 3:a (radhuset byggt 1990). Våra sovrum är i nedre plan och han har sovrummen på övre plan. Vårt sovrum gränsar mot hans vardagsrum. Vi har problem med (hör) musik, tv:n, fester, när de går i lägenheten, dova ljud som mikrovågsugnen och när de går i trappan.

Nu ska jag ljudisolera väggen mot honom genom att bygga en ny vägg ovanpå existerande stenväggen. Eftersom vårt rum redan är i minsta laget så skulle jag verkligen uppskatta en så tunn ljudisolerande vägg som möjligt men förstås den måste göra sitt jobb.

Flera av inläggen rekommenderar dubbla gipsskivor på var sida om isoleringsskivorna och regler som är zick-zackade. Sådant här har vi inte rum för. Jag skulle gissa att max djup väggen får ta är 100mm. Är detta genomförbart?

Metallregler, ljudisolerande isolering och tunga gipsskivor på det. Dessutom tänkte jag att lägga nån form av gummimatta/brickor mellan metallreglerna och stenväggen samt täta noggrannt med akrylmassa runt ytskivorna.

Hur låter detta? Ska det vara någon mm spalt mellan isoleringen och stenväggen? Borde reglerna enbart sätta fast i tak och golv och inte mot stenväggen?

Tack på förhand!
 
Tror dessvärre att en extra vägg har minimal effekt mot de ljud du beskriver, eftersom ni delar stomme. Alla ljud som fortplantar sig som vibrationer kommer ändå höras. Mikron är troligtvis en inbyggnadsmikro (?), vars ljud/vibrationer fortplantar sig i skåp och vidare i väggar. Trappan är ju också fäst i stommen på ett eller annat sätt.

Störande ljud från fester och dylikt kommer dock minskas om lämnar väggen öppen åt hans håll så isoleringen kan absorbera ljuden.

Du kommer dock effektivt isolera från ljud i rummet från ditt håll, det bästa vore att bygga väggen inne hos grannen, men han kanske misstycker.
 
Tack, jo tyvärr skulle jag inte ens fråga om han kunde bygga väggen. Bäst som det är vill han att vi då bygger vägg i vårt kök mot hans sovrum

Du menar att det ska vara en luftspalt mellan isolering och stenvägg?
 
Det här är ett ganska vanligt problem i radhus och tyvärr inte något lättlöst problem. Jag håller med platon1980 här. Ljuden du tar upp är flanktransmissioner och inte direkt transmission. Som exempel kan nämnas om man går på ovanvåningen så går en del av ljuden direkt genom golvet medan en del går via golvet in i väggen och leds ner och ut genom väggen i rummet under och en del leds vidare genom huset genom bjälklaget.
För att bli av med ljuden du tar upp löser man det bäst vid källan. Det är lite svårt att uttala sig om hur effektiv en extra vägg skulle bli. Om huset inte är lyhört i allmänhet och det är uppenbart att ljuden kommer genom väggen så skulle det ge bra effekt, men jag misstänker att så inte är fallet.
Hur tjock är stenväggen, finns det ventilation, kabeldragning eller andra hål där det kan läcka ljud? Om du skulle bygga en vägg så ska den inte ha kontakt med den befintliga väggen och helst inte heller med tak och golv.
 
Det är inte lyhört där i alla fall. Vi hör inte vad dom säger eller uppfattar tal förutom vid fester.
Jag ser ingen genomföring i väggen. Vattenrören går ner i plattan antar jag. Längs väggen ner i golvet. Ventliation är per bostad (lodrät). Om det är sådana stora rörstommar |||| som går vågrätt genom plattorna kan det vara ett stort problem. Fick förklarat för mig att sådana är en stor orsak till ljud relaterade problem. Nå det hör inte hit. Jag har svårt att se varför en extra vägg inte skulle hjälpa. ):
Jag byggde en gång en extravägg då jag bodde i ett höghus byggt av lättbetong. Det var 110% arbetarbostäder från 60-70 talet och det var lyhört fruktansvärt. Där kunde jag följa telefonsamtal hos grannarna. Byggde vägg med träregler i sovrummet och hörde inte mera från grannen bakom väggen. Är det helt andra förutsättningar när det var med lättbetong? (sån där radonbetong)
 
Precis som du skriver ovan, ljuden som uppstår i rummet (luften) dämpas eav en extra vägg, så vid fester och liknande kommer det hjälpa, men inte mycket mot sånt som skapar vibrationer, t.ex. trappa, en dörr som slår igen o.s.v.

Jag tänker mig att du lämnar isoleringen öppen åt grannens håll, luftspalt är alltid bra, om det får plats.
 
Skumgummi ljudisolerar bra, men som de andra säger här så är det inte väggen i sig som är problemet utan konstruktionen... Betong transporterar ljud rätt bra tyvärr...

//Anders
 
OK tackar för svar. Ska börja fixa och kolla material. Uppdaterar tråden senare.
 
  • Gilla
Marcian
  • Laddar…
Använd dig av spraytec. för information www.spraytec.se
komplett lösning bra akustik. inga skarvar inga genomföringar om det inte är några installationer i väggen.
 
En luftspalt på någon cm mellan den gamla väggen och den nya hjälper väl också? Dvs regla inte direkt mot väggen utan ställ väggen så den bara har kontakt med golv/tak

Vi bor i ett parhus som är hyggligt lyhört. Väggen där vårt sovrum angränsar mot grannen byggde jag ny, i huvudsak inte för ljudisoleringen även om det var en av anledningarna. Dels var den gamla väggen i dåligt skick, och jag skulle sätta en vägg med panel, så själva jobbet med att regla en vägg att sätta panel på kändes inte som ett brutalt merjobb. Sen fanns det ingen el så alternativet hade varit att spåra in el i teglet, vilket inte kändes kul. Sen fanns ju ljudisoleringen i åtanke, åt båda hållen.

Jag "ställde" den nya väggen ca 20-30mm ut, lagom för att kunna dra slang bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.