Ja tror det finns en liknande friggebod någonstans i rättsapparaten.
 
Min friggebod på 15 kvm med normalt takutsprång och sadeltak har ju en takyta på säkert 25 kvm. Är det ett svartbygge alltså?
 
Så här står det på Boverket.

Friggeboden ska ha en lämplig form och färg. Den får inte dominera över huvudbyggnaden. I vissa fall kan kommunen kräva bygglov för att uppföra en friggebod i en värdefull miljö.
 
Det ska nog mycket till för att dominera över huvudbyggnaden både höjdmässigt och längdmässigt. Lämplig färg är nog ingen fara att bryta mot för en fantasilös okonstnärlig medelsvensson, form däremot gör ju att storebror sitter med triumfen... Intressant att veta hur fallet är med friggan som är fast i rättsapparaten.
 
peternicklas
dosken skrev:
Min friggebod på 15 kvm med normalt takutsprång och sadeltak har ju en takyta på säkert 25 kvm. Är det ett svartbygge alltså?
Om ditt utsprång på taket är mer än 50 cm så räknas detta som boyta och är då ett svartbygge.
 
Syftet med friggebodar var ju att förenkla reglerna för husägare att skaffa sig en liten komplementbyggnad. Tror inte det går att hitta så mycket regler kring om den kan vara 0,5x 30m då detta skulle krångla till det hela. Och varför krångla till något som fungerar.

Vill man tänja på gränserna hade jag kontaktat komunen och diskuterat det specifika fallet. Tror att TS så som det är beskrivet lätt hade fått ok på ett bullerplank.

I den länkade artikeln är det uppenbart att byggherren vill kringå reglerna kring murar.

http://www.boverket.se/Global/Om_Boverket/Dokument/nyhetsbrev/boverket _informerar/2008/2008_6.pdf
 
Workingclasshero skrev:
[länk]
Lite rolig uppföljning på det caset (men det handlade ju inte om en friggebod)
 
peternicklas skrev:
Om ditt utsprång på taket är mer än 50 cm så räknas detta som boyta och är då ett svartbygge.
Ok nej det är nog ca 30cm runt om. Däremot har jag byggt på ett skärmtak på några kvm för ved längs ena gaveln, kan detta innebära svartbygge då...?
 
pbengtsson skrev:
I den länkade artikeln är det uppenbart att byggherren vill kringå reglerna kring murar.

[länk]
Och TS vill kringå reglerna kring plank. Ganska lik frågeställning alltså.
 
Haavard, mina funderingar handlar ju om att följa reglerna. Jag ser inga likheter alls med stenmuren, av vad man kan se på bilderna och läsa i texten så är ju hans enda syfte att bygga en mur och kalla det för friggebod. Jag vill bygga friggebod med alla dess praktiska fördelar samtidigt som jag utforskar möjligheterna att utforma och placera den så insynsskyddande som möjligt. Kan också summera mina ritningar med att säga att det ser inte bra ut i 15x1m varianten... :)
 
Hemmakatten
Vi har en friggebod som är 7,5 x 2 meter med 4 graders lutande tak, oisolerad 2 dörrar på långsidan, utskjutande takutsprång på 50cm på långsidan/framsidan. Lösvirkesbyggd i stil som passar ihop med bostadshuset. Byggd på gjuten platta på mark eftersom vi har förvaring av pellets i en del av förrådet (kan bli uppåt 5 ton). I andra delen finns hyllor med plats för krukor och trädgårdsgrejor och verktyg, bl.a. kap- och gersåg på bord, spadar, slangar, gasolflaskor mm mm. Även snöslungan får plats där under sommaren.

Anledningen till den långsmala formen är dels att ha pelletsen i ena änden (får plats 2 pelletspallar på djupet) dels att vi har en vändplan/parkeringsplatser utanför som är ungefär lika bred som friggeboden.

Håller med om att det är viktigt med placeringen av friggeboden både funktionellt och estetiskt. Friggeboden bör inte vara mer tongivande än bostadshuset utan mer som ett komplement estetiskt. Funktionen speglas i den form friggeboden får. (Jag har sett en friggebod byggd i vinkel med trädäck utanför som användes som gäststuga, den var fin). Och sedan bör friggeboden placeras så att man lätt kan nå den om man brukar använda den dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.